جنگل انجیلی را بهتر بشناسیم

شما هم امتیاز بدهید!

منطقه سواد کوه نامی پر آوازه و آشنا برای طبیعت دوستان است چرا که مملو از جاذبه های طبیعی و بکر  است،  یکی از این جاذبه ها جنگل انجیلی است.جنگل انجیلی یکی از معروف ترین و قدیمی ترین جنگل های ایران است، این جنگل زیبا در منطقه سواد کوه مازندران قرار دارد و مسافت زیادی با تهران ندارد به همین علت محبوبیت دارای محبوبیت بالایی در بین پایتخت نشینان است. ما در این مطلب قصد داریم شما را با این جنگل بیشتر آشنا کنیم پس با گیلار همراه باشید.

جنگل انجیلی را بهتر بشناسیم

جنگل انجیلی را بهتر بشناسیم، جنگل انجیلی در زیر آب مازندران در کنار آبشار ولیلا جای دارد. تور جنگل انجیلی با طبیعت بکر و منحصر به فردی که دارد منطقه بخصوصی برای طبیعت گردی و سپری کردن لحظاتی خوب است.انجیلی درختیست بومی ایران و آندومیک، که نام علمی آن parrotia persica می‌باشد. parrotia به معنی جنس طوطی می‌باشد وعلت این نامگذاری دو زائده منقار مانند، شبیه نوک طوطی است که در دو طرف میوه در قسمت بالا قرار دارد.همچنین در کتاب درختان و درختچه‌های ایران از دکتر حبیب الله ثابتی آمده‌است که این درخت به افتخار parrot گیاه شناس فرانسوی به این نام خوانده می‌شود. این درخت از تیره خود انجیلی hamamelidaceae می‌باشد که در آستارای جمهوری آذربایجان و لنکران و در جنگلهای شمال از سواحل آستارا تا گلیداغ انتشار دارد و از جلگه‌های ساحلی دریای خزر تا ارتفاعات میانبند امتداد می‌یابد و در کلاردشت تا ارتفاع ۱۴۰۰ متر از سطح دریا دیده می‌شود.

انجیلی درختی است زیبا با قامتی بلند و به ۲۵ متر می‌رسد. برگهای انجیلی بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند. برگهای جوان بنفش مایل به قرمز هستند بعد از آن در تابستان به رنگ سبز تیره و درخشان تبدیل می‌شوند و سرانجام در پاییز برگهای درخشان به رنگهای مختلف زرد پررنگ نارنجی سوخته و پررنگ و قرمز روشن خالص آشکار می‌شود و این تنوع رنگ مناظر زیبایی را ایجاد می‌کند و از این حیث این درخت برای ایجاد فضای سبز و همچنین جذب توریست در جنگلهای ما مناسب است.چوب انجیلی بسیارسخت است و از این حیث در زبانهای خارجی به چوب آهن معروف است.

 

بهترین زمان برای رفتن به جنگل انجیلی

جنگل انجیلی در تمام فصول زیبایی و  دلربایی  خودش را دارد اما اگر به دنبال بهترین زمان هستید باید بگویم  بهترین زمان برای رفتن به این طبیعت زیبا از اواسط بهار تا اواخر پاییز است، زیرا بهترین زمان برای سفر به این طبیعت وصف ‌ناشدنی اش، همین زمان ها است.

راه دسترسی به جنگل انجیلی

برای رسیدن به جنگل ‌های انجیلی در منطقه ی سوادکوه مازندران  حتما باید مسیر جاده ی فیروزکوه به سمت قائم شهر را در پیش بگیرید. پس از آن و بعد از رسیدن به میدان شهر زیرآب، به سمت راست خود مسیر را ادامه دهید  تا به روستای اتو برسید. بعد از عبور از این روستا، یک دوراهی خاکی درست در روبه رویتان قرار می ‌گیرد. مسیر سمت چپ را که بروید شما را به روستای ولیلا می ‌رساند. پس از رسیدن به این روستا، سراغ مسجد را بگیرید. دلیل این کار این است که در فضای روبروی مسجد، مکان مناسبی برای پارک وسیله نقلیه برای همگان وجود دارد. ضمن آن که جاده ی خاکی روبروی این مسجد، مسیر حرکت به سمت روستای سوخته سرا که راه اصلی برای رسیدن به جنگل‌ های انجیلی سوادکوه است را مشخص می ‌کند.

آبشار ولیلا

در دل جنگل های انجیلی آبشاری زیبا به نام آبشار ولیلا  قرار دارد در واقع پس از پیمودن ۲ کیلومتر و همچنین جنگل ‌پیمایی در جوار درختان انجیلی به آبشار ولیلا خواهید رسید، البته به دلیل شیب تندی که دارد توصیه می کنیم به کمک کسی که به منطقه وارد است راهی آبشار ولیلا شوید آبشار ولیلا برای آن دست از طبیعت ‌دوستانی که تمایل به اقامت‌ های کوتاه در آبشار ولیلا از ۱ تا چند روز را در یک محیط آرام با آرامشی عجیب را دارند با امکان گردش و راهپیمایی ‌های کوتاه در اطراف روستا را دارند، این روستا برایشان بهترین پیشنهاد است.

 

اقامت

اگر قصد دارید شب را در این منطقه به صبح برسانید، در صورت مساعد بودن شرایط جوی و پیدا کردن زمین مسطح و مناسب، کمپ و برپایی چادر گزینه ی خوبی است در غیر این صورت توصیه ما خانه‌های روستایی و اتاق‌های اجاره‌ای است.

 

نکته ضروری

در فصول بهار و پاییز که بارندگی زیاد است مسیر لغزنده می شود بنابراین کفش مناسب پیاده روی بپوشید. 

 

گیلار مجری مستقیم تورهای یک روزه و تورهای چند روزه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن تورها شما می توانید به وب سایت گیلار مراجعه کنید و یا با شماره های  02128427440 و  09107444403 تماس بگیرید.

 

 



1402/06/18 | کد مطلب: 14
برچسب‌ها: جاذبه های دیدنی
تحریریه گیلار

عاشق سفر ، تولید محتوا



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل