دانستنی های ییلاق جهان نما

شما هم امتیاز بدهید!

روستای جهان نما بر فراسوی زیبایی را باید در ۷۰کیلومتری جنوب شرقی شهر کردکوی و ۸۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان دید.جایی درست در دامنه کوه جهان نما که ۳هزار و ۸۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و این به معنی آن است که قدم زدن در جهان نما، درست مثل قدم زدن در پشت بام گلستان خواهدبود!جهان نما دهکده‏یی است ییلاقی و موقت با امکانات بسیار ابتدایی که همین موضوع زیبایی آن را دو چندان می‌کند، چون اقامت در این منطقه ارتباط و تعامل انسان با طبیعت را به بیشترین حد ممکن می‏رساند.

دانستنی های ییلاق جهان نما

منطقه حفاظت شده جهان‌نما، جنوبی‌ترین جنگل انبوه گلستان  است که به دلیل ارتفاعش به بام استان گلستان هم معروف است. بازدید از این منطقه کم‌نظیر را از دست ندهید.

از تهران که به سمت شمال شرقی راه بیفتید و از مرز استان گلستان عبور کنید، آنچه پیش روی شما است، تنها سرسبزی و درخت و رطوبت است. هنوز هم در بسیاری از مناطق ییلاقی استان گلستان می‌شود در کلبه‌های روستایی سکنی گزید، در کنار بخاری هیزمی نشست و  چشم‌انداز زیبای جنگل‌های نیمه انبوه و دشت‌های وسیع را نگاه کرد.

منطقه حفاظت شده جهان‌نما یکی از همین مناطق است؛ این منطقه جنگلی انبوه است به مساحت ۳۰ هزار و ۶۵۰ هکتار که در شرقی‌ترین قسمت رشته کوه البرز قرار دارد. ارتفاع آن در حدود ۳ هزار و ۸۶ متر است و از فراز مرتفع‌ترین قسمتهایش می‌توان چشم‌اندازهای زیبای کردکوی، گرگان و بندر ترکمن را تماشا کرد. دهکده ییلاقی جهان‌نما در مرکز این جنگل مرتفع قرار دارد؛ روستانشینان منطقه از اواسط بهار تا اوایل پاییز برای چراندن گوسفندان و بر پا کردن کندوهای عسلشان به آنجا می‌روند و در کلبه‌های چوبی خود سکنی می‌گیرند.

جهان نما

از آثار تاریخی به جا مانده در نزدیکی دهکده جهان‌نما می‌توان به جاده شاه عباسی، شهر باستانی تمیشه، امامزاده روشن‌آباد، ابراهیم و چهار کوه، دهکده‌ ییلاقی درازنو، پارک جنگلی امام رضا، گورستان قدیمی کمرسرک و جلینگ بلینگ... اشاره کرد.

به علت کوهستانی بودن منطقه، چشمه‌های بسیاری چون نخود چشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا در این منطقه وجود دارند که چشم‌اندازی تماشایی به آن بخشیده‌اند. کوه‌های دوکالی، شاه‌پسند، کالت و چلستان، زبله، تلمبار و لنده کوه از دیگر جاذبه‌های جهان‌نما است که میزبان کوهنوردان بسیاری از اقصی نقاط ایران زمین است.

جهان نما

برای رفتن به این منطقه  بهترین مسیر، جاده ماشین‌رویی است که از رادکان می‌گذرد، اگر از این مسیر راهی شوید می‌توانید برج تاریخی رادکان را هم ببینید، و چه بهتر که پس از جهان‌نما به سمت جنوب و دامغان برانید و  سری هم به آنجا بزنید. برای رفتن به این منطقه باید لوازم و تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید تا بتوانید شب را در جهان‌نما سپری کنید، و دیدن سحر را در این منطقه زیبا از دست ندهید.

جهان نما

اگر از تهران عزم سفر به جهان‌نما را کرده‌اید، هم جاده هراز و هم فیروز کوه می‌تواند شما را به مقصدتان برساند. به دلیل زیبایی راه و  کوتاه‌تر بودن آن، توصیه می‌شود جاده هراز را انتخاب کنید. پس از حرکت از شهر تهران و پشت سر گذاشتن شهرهای آمل، بابل، قائم شهر، نکا و بهشهر به کردکوی می‌رسید که سرآغاز مسیر حرکت شما به سمت منطقه جهان‌نما است. بهتر است باک بنزین خود را در پمپ بنزین کردکوی پر کنید چون تا مقصد و نزدیکی‌های دامغان هیچ پمپ بنزینی در راه وجود ندارد. رایجترین راه برای رسیدن به جنگل جهان‌نما مسیر کردکوی- پارک جنگلی کردکوی- روستای درازنو، رادکان، حاجی آباد و در آخر دهکده ییلاقی جهان‌نما است. کل این مسیر  چیزی حدود ۷۰ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر آخر راه، جاده شن ریزی شده و خاکی است و گذر از آن ممکن است قدری سخت باشد. حتماً در ماشین بطری آب با خود داشته باشید. از کردکوی سراغ جاده جهان‌نما را می‌توان از  مردم محلی منطقه گرفت. از ورودی غربی کردکوی، اولین میدان، فلکه شهرداری است. باید از همین فلکه به سمت جنوب یا سمت راست جاده حرکت کنید.  مسیر کاملاً مشخصی به سمت روستای دراز نو وجود دارد که شما را از داخل پارک جنگلی کردکوی گذر خواهد داد. این مسیر حدود ۳۵ کیلومتر است و به دلیل کوهستانی و باریک بودن جاده، عبور از آن حدود یک ساعتی طول خواهد کشید. بعد از این روستا، به روستای رادکان می‌رسید و بعد هم از برج رادکان عبور خواهید کرد. پس از پشت سر گذاشتن برج به یک سه راهی می‌رسید اگر نگاهی به  سمت چپ جاده بیندازید، تابلوی کوچکی  را خواهید دید که راه رسیدن به جهان‌نما را نشانتان می‌دهد. پس از حدود نیم ساعت رانندگی در جاده خاکی و با رفتن به ارتفاعات بالاتر  به حاجی آباد می‌رسید.

جهان نما

از حاجی آباد تا جهان‌نما مسیر سفر  سخت‌تر می‌شود چون هم پیچ‌ها تندتر شده و هم شیب جاده بیشتر است.  چند کیلومتر بعد از روستای رادکان، در جاده‌ای که به حاجی آباد می‌رسد، روی تپه‌ای در کنار راه، برج ۳۵ متری رادکان که به میل رادکان هم مشهور است، دیده می‌شود. ظاهر آن  تا حدودی به  برج «گنبد قابوس» شباهت دارد که در شهر گنبد واقع است و به همین دلیل گفته می‌شود این برج به تقلید از میل گنبد ساخته شده است. این برج یکی از سه برج منطقه مازندران و گلستان است که علاوه بر کتیبه کوفی، کتیبه پهلوی هم داشته اما این کتیبه که در مدخل ورودی قرار داشته  است به دست روس‌های تزاری از بین رفته است. اما کتیبه کوفی‌ای که بر لبه آبریز گنبد مخروطی قرار دارد و با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز می‌شود، هنوز سالم و دست نخورده است.

جهان نما

برای رسیدن به جهان‌نما توصیه می‌شود با خودروهای دو دیفرانسیل و شاسی بلند سفر کنید. اگر در روزهای بارانی جهان‌نما را برای سفر انتخاب کرده‌اید، بدون ماشین شاسی بلند ممکن است حتی در جاده گلی هم گیر کنید؛ به خصوص که صندوق عقب ماشین هم با زیر انداز و کیسه خواب، گاز پیک نیک و گالن‌های آب سنگین شده باشد. توصیه می‌شود حتماً زنجیر چرخ هم به همراه داشته باشید. اگر در فصل گرم وارد این جاده می‌شوید از سالم بودن چرخ‌ها و برف پاکن‌ها مطمئن باشید چون ارتفاع منطقه زیاد است، و در هر ماهی از سال امکان باریدن باران‌های شدید و ناگهانی وجود دارد.

جهان نما

درازنو آخرین روستای منطقه است که مغازه بقالی و نانوایی هم در آن وجود دارد؛ هر چه لازم دارید از همین جا تهیه کنید. چون در دهکده کوچک ییلاقی جهان‌نما  از مغازه‌ خبری نیست، در آنجا نه برق هست، نه آنتن موبایل، نه تلفن، نه آب لوله کشی و نه حتی سرویس بهداشتی. پس پیش از رسیدن به مقصد آب یا مواد غذایی ضروری خود را بخرید و اگر می‌خواهید از تلفن همراه خود تماس بگیرید، چون پس از ترک درازنو تا رسیدن به ارتفاعات به تدریج تلفن همراه آنتن نخواهد داشت. زیرانداز و چادرهای ضد آب، کیسه خواب، لباس مناسب، کفش کوهپیمایی، گاز سبک کوهنوردی، چراغ قوه یا فانوس و حتماً بطری آب به همراه داشته باشید.

جهان نما

پس از رسیدن به جهان‌نما می‌توانید از روستاییان کلبه‌ها و اتاقک‌های خالی‌ای را که خودشان استفاده نمی‌کنند، اجاره کنید. البته این کلبه‌ها معمولاً به جز یک بخاری هیزمی امکانات دیگری ندارند. اگر قصد دارید چادر بزنید بهتر است برای دور ماندن از خطر احتمالی حیوانات وحشی، چادر خود را در نزدیکی خانه‌های روستایی بر پا کنید.

ممکن است برای بسیاری مقصد همین دهکده باشد؛ اما  بعضی دیگر ترجیح بدهند در ارتفاعات محلی مثل شاه پسند و آتشان پیاده روی و جنگل نوردی کنند یا  به قهوه‌خانه مش اکبر، تخت میرزا  بروند و شاید هم دوست داشته باشند  تا شصت کلاته جنگل ‌نوردی کنند. مش اکبر  چند سالی است که از دنیا رفته است اما هنوز هم  ییلاق نشین‌های منطقه به درستکاری و مهمان دوستی از او یاد می‌کنند و قهوه‌خانه‌اش که حالا پسرش آن را اداره می‌کند، هنوز هم محلی است پر رفت و آمدی  و پاتوقی است برای گپ زدن‌های روستاییان و کوهنوردانی که پیاده به سمت  جهان‌نما حرکت می‌کنند. قهوه‌خانه و تخت میرزا در ارتفاعی پایین‌تر از خود دهکده قرار دارند بنابراین اگر محل اتراق شما خانه‌های روستایی است، برای رسیدن به قهوه خانه و تخت میرزا، باید یک ساعتی به سمت پایین حرکت کنید. مراقب باشید در میان دیگر کوره راه‌های جنگلی گم شوید.

جهان نما

در روزهای گرممراقب باشید پوست بدنتان با گزنه‌هایی که در کنار این رودخانه‌ها و چشمه‌ها می‌رویند تماس پیدا نکند؛  گزنه میتواند باعث خارش و سوزش  شدیدی شود. البته گیاه پِلم، که پادزهر  گزنه است و سوزش آن را برطرف می‌کند همیشه در کنار گزنه می‌روید. در صورت تماس با برگ‌های گزنه از برگ‌های این گیاه به محل تماس بمالید. پلم، بوته کوچکی است به اندازه گزنه با برگ‌هایی کشیده و روشن و پرزدار.

 در صورت بارندگی، سطح زمین‌های منطقه به شدت لیز می‌شوند، بهتر است کفش کوهنوردی و لژدار بپوشید. در فصل بهار معمولاً در محل دهکده  گله‌های گوسفند، دسته‌های گاومیش و کندوهای عسل دیده میشوند. معمولاً ییلاق نشینهاشیر گوسفندانشان را به مسافران نمی‌فروشند؛ اما می‌توانید از آن‌ها پنیر گوسفندی بخرید.

جهان نما

گاومیش‌ها با وجود هیبت و جثه بزرگشان حیوانات بی‌خطری هستند و با دیدن  آدم دور می‌شوند اما هیچ وقت در کوهستان به گله گوسفندهانزدیک نشوید؛ سگ‌های گله ییلاق نشینان بسیار خطرناک هستند؛ به خصوص در فصل بهار که بره‌های زیادی در گله وجود دارد. آن‌ها اگر کوچکترین احساس خطری بکنند ممکن است همراه با دیگر سگ‌های گله به شما حمله کنند.

جهان‌نما یکی از بهشت‌های ایرانی زیست‌شناس‌ها است. چون به دلیل آب و هوای سرد و مرطوب منطقه، گونه‌های گیاهی انبوه پستانداران و پرنده‌های مختلف در آنجا زندگی می‌کنند.

جهان‌نما یکی از بهشت‌های ایرانی زیست‌شناس‌ها است. چون به دلیل آب و هوای سرد و مرطوب منطقه، گونه‌های گیاهی انبوه، پستانداران و پرنده‌های مختلف در آنجا زندگی می‌کنند. شاید بتوانید در جهان‌نما خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، گرگ، روباه، شغال، خارپشت، کل، بز، خرگوش، عقاب طلایی، کبک دری، جغد و هما هم  ببینید. البته مسافرانی که به این منطقه می‌آیند بیشتر در این جنگل کل و بز و خرگوش و روباه دیده‌اند. با وجود آنکه شکار در این منطقه حفاظت شده هم ممنوع است اما با شکار غیرقانونی بعضی مسافران، تعداد پستانداران منطقه در چند سال اخیر کاهش پیدا کرده است.

جهان نما

 حرکت جنگل‌نوردان و ییلاق نشین‌ها در مسیرهایی غیر از مسیر اصلی موجب از بین رفتن تعدادی از زیستگاه‌های این جانوران شده و به همین دلیل به کوه‌پیمایان توصیه می‌شود در زمان حرکت در جنگل فقط از مسیرها و کوره راه‌های اصلی حرکت کنند.  تا امروز هیچ گزارشی مبنی بر اینکه حیواناتی مثل خرس و پلنگ، گراز یا گرگ به گردشگران حمله کرده باشد، وجود نداشته است. اما توصیه می‌شود مسافران تا قبل از رسیدن به خود جهان‌نما در صورت نیاز به استراحت در نزدیکی جاده استراحت کنند و برای حفظ سلامت خود وارد جنگل نشوند.

 

گیلار مجری مستقیم تور ییلاق جهان نما و تورهای چند روزه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر شما میتوانید به وب سایت گیلار مراجعه کنید و یا با شماره موبایل 09107444403 و 02128427440 تماس بگیرید.



1402/06/20 | کد مطلب: 17
برچسب‌ها: جاذبه های دیدنی
تحریریه گیلار

عاشق سفر ، تولید محتوا


پایان پیام
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل