زیبا ترین آبشار های ایران

شما هم امتیاز بدهید!

زیباترین آبشار های ایران، هر چه در وصف زیبایی، تمدن و تاریخ ایران بگوییم و بنویسیم باز هم کم است از بس که ایران سرزمینی متمدن با جاذبه هایی تاریخی و طبیعی است، خیلی از گردشگران خارجی تصور می کنند که ایران فقط کشوری با جاذبه های تاریخی است غافل از این که سرزمین ما تعداد بی شماری جاذبه طبیعی دارد که این در نوع خود منحصر به فرد است. در این مطلب قصد داریم شما را با آبشار های شناخته شده ی ایران بیشتر آشنا کنیم پس با گیلار مجری مستقیم تور های آبشار گردی همراه باشید.

زیباترین آبشار های ایران

 

آبشار لاتون

 

آبشار لاتون با ارتفاع بیش از 105 متر بلند ترین آبشار ایران است، این آبشار در استان گیلان، جنوب آستارا و نزدیک روستای کوته کومه قرار دارد، این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس «اسپینه» سرچشمه گرفته و به رودخانهٔ لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس «اسپینه» سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای کاسپین می‌شود. شما برای رسیدن به آبشار لاتون از مسیری پر از تپه های جنگلی و چشمه گذر خواهی کرد و حتما فراوان لذت خواهید برد.

تور آبشار لاتون

آبشار شاهان دشت

آبشار شاهان دشت با ارتفاع 51 متر دومین آبشار مرتفع ایران است که در استان مازندران، شهرستان آمل قرار دارد. منبع این آبشار تنگه الیاس است. مرتفع ترین آبشار مازندران از هشت آبشار کوچک تشکیل شده است و کنار قلعه ملک بهمن به پایین می‌ریزند. آبشار شاهان دشت اخیرا در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، محل دقیق آبشار ضلع جنوبی جاده و رودخانه هراز است که با شکوهی وصف ناپذیر خودنمایی می کند. برای رسیدن به آبشار شاهان دشت راهی جاده هراز شوید نرسیده به شنگلده، جاده روستای شاهان دشت، در کنار رودخانه هراز ماشین را پارک کنید و 45 دقیقه پیاده روی را به جان بخرید. اگر پیاده روی برایتان سخت است مسیر راحت تری نیز وجود دارد نرسیده به شنگلده از پل روستای وانا عبور کنید، از جاده ی روستای شاهان دشت بگذرید، ماشین را در پارکینگ شاهان دشت پارک کنید و بعد تا آبشار 15 دقیقه مسیر را باید پیاده بروید.

تور شاهان دشت

آبشار مارگون

در مرز دو استان کهگیلویه و بویر احمد و فارس، آبشاری زیبا به نام مارگون قرار دارد، در شرق یاسوج وکنار روستایی به همین نام واقع شده است.برعکس اکثر آبشار ها که از رودخانه سرچشمه می گیرند در حقیقت این آبشار سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ایی وجود ندارد. از بدنه دیواره صخره‌ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آن‌ها به بیرون ریخته می‌شود. مسیر منتهی به آبشار که از مجاورت روستاهای اطراف می‌گذرد، در فصل زمستان برف گیر بوده و گاهی راه‌های ارتباطی کاملاً قطع می‌شود. برای رفتن به آبشار مارگون از استان فارس، شهرستان سپیدان، منطقه مارگون یا از یاسوج، کاکان، منطقه مارگون میسر است.

آبشار شیر آباد

مجموعه آبشار های شیرآباد در رامیان، استان گلستان واقع شده است. این آبشارها در در فاصله 2 کیلومتری روستایی به همین نام (روستای شیرآیاد) در شهرستان رامیان استان گلستان و در حد 7 کیلومتری جنوب شهر خان ببین قرار دارد. این مجموعه شامل هفت آبشار می باشد که هرچه از آبشار اول به سمت آبشار های بعدی حرکت کنیم مناطق بکر تر و دست نخورده تر می باشد زیرا دسترسی به آبشار های بعدی سخت تر و به تجربه بالا نیاز دارد. این آبشارها به صورت پشت سر هم قرار دارند و به آن ها آبشارهای هفت گانه ی شیرآباد می گویند.آبشار اولی ارتفاع آن حدود 26 متر و دومی حدود 15 متر و  عمق حوضچه آنها به 80 و 79 می رسد. بزرگترین آبشار آن ارتفاع 30 متر دارد و عمق حوضچه آن حدود 82 متر است که یکی از فضاهای مناسب برای شنا کردن به شمار می رود.

 

آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه در لغت به معنای آسیاب آبی شکسته است، در استان آذربایجان شرقی در شهرستان جلفا آبشاری به همین نام وجود دارد، دلیل نام گذاری این آبشار جریان آسیابی است که به دره می ریزد و آبشاری گسترده ایجاد می کند. این آبشار با حدود ۱۵ متر ارتفاع، در یک محوطه ۲۰۰ مترمربعی گسترده شده و از کوه‌ بلندی به نام کوه کیامکی در منطقه دیزمار غربی ارسباران وشهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می‌گیرد.برای رفتن به این آبشار باید از جاده مرند – جلفا به هادی‌شهر بروید. از این شهر که بگذرید در یک جاده فرعی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان قرار می‌گیرید و پس از عبور یک مسیر خاکی در دره‌ای زیبا به آبشار آسیاب خرابه خواهید رسید. این آبشار در بین طبیعتگردان محبوبیت بالایی دارد.

آبشار های تنگه رغز

آبشار های تنگه رغز در استان فارس، شهرستان داراب قرار دارد. آبشارهای بلندی را تصور کنید که در استخرهای سنگی فرو می‌روند، برای دیدن این آبشار ها مسیر هیجان انگیزی درپیش دارید البته این نکته را باید یادآوری کنم که باید آمادگی جسمانی بالایی داشته باشد زیرا نزدیک 15ساعت پیمایش و تنگه نوردی در پیش دارید. پوشش گیاهی سرسبز در آغوش دره سرسبز رغز، صدای گذر آب، شکوه دیواره‌ها و صخره‌ها و سنگریزه‌ها را می‌توان از ویژگی‌های زیبای این دره دانست. تعداد این آبشار ها حدود 64 آبشار است البته تعداد آنها بستگی به بارش سالیانه دارد اگر بارش کم باشد ممکن است از تعداد آبشار های تنگه رغز کم شود.

تور تنگه رغز

آبشار شوی

آبشار شوی یکی از زیباترین و معروف ترین آبشار های ایران است که در مرز استان لرستان و خوزستان قرار دارد و از جاذبه های دزفول محسوب می شود. مناظر کوهستانی، مناظر بکر و مناظر دیدنی در راه رسیدن به این آبشار است که جذابیت سفر شما را دو چندان می‌‌کند. آبشار شوی از غاری به نام جورویک در رشته کوه زاگرس بیرون آمده و از صخره‌ای رفیع به ارتفاع تقریبی 90 متر سرازیر می‌شود، عرض آبشار شوی نیز نزدیک به 85 متر است و از این رو عنوان بزرگترین آبشار ایران را از آن خود کرده است، آبشار شوی در سال 1393 به عنوان اولین اثر طبیعی استان خوزستان در فهرست میراث ملی کشور  به ثبت رسیده است.

 

آبشار خور

آبشار خور با ارتفاع 50 متر، در ابتدای جاده ی چالوس واقع شده است، این آبشار در شمال استان البرز قرار دارد و روستایی به همین نام در مجاور این آبشار واقع شده است که دارای باغ های فراوانی است  و همچنین پیست اسکی به همین نام در همان محل قرار دارد که در فصل زمستان میزبان اسکی بازان و تیوپ سواران بسیاری است. به دلیل نزدیک بودن این آبشار به پایتخت در میان پایتخت نشینان از محبوبیت بالایی برخوردار است. با پیاده‌روی ۳۰ الی ۴۵ دقیقه‌ای از میان درختان سیب ترش، گوجه‌سبز، زردآلو و گیلاس و در مسیری مملو از چشم‌اندازهای زیبا، می‌توان به این آبشار دسترسی داشت.

تور آبشار خور

آبشار گنج نامه 

آبشار گنج نامه در 5 کیلومتری غرب شهر همدان و در انتهای منطقه ی تفریحی دره ی عباس آباد قرار دارد، ارتفاع این آبشار حدود 12 متر است و با نام آب عباس آباد در بین محلی ها معروف است، آبشار گنج نامه  در مجاورت کتیبه‌های گنج نامه و همچنین در مسیر مسیری است که ارتفاعات کوه‌های الوند از آنجا قابل دسترسی است.آبشار گنج‌نامه بیست‌ویکمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی  در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران  قرار گرفت.

آبشار یخی

آبشار یخی، نام خود را از آنجایی گرفته که تقریباً در تمام طول سال کاملاً یخ زده است. این جاذبه دیدنی در ارتفاع ۵۱۰۰ متری و در قسمت جنوبی کوه دماوند واقع شده است. این آبشار ۷۰ متر ارتفاع و ۳ متر عرض دارد.در فصل تابستان، هر روز بر اثر تابش آفتاب در حدود ظهر و یک ساعت بعد از ظهر، دمای هوا به بالای صفر می‌رسد و به دنبال آن آب بسیار کمی جاری می‌شود و در حدود ۴ بعد از ظهر، دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و یخ ذوب شده دوباره منجمد می‌شود و به‌این ترتیب آبشاری یخی پدید می‌آید که همواره یخ زده‌است. در بالای این آبشار گودالی وجود دارد که در تمام طول سال پوشیده از برف است.

آبشار ویسادار

این آبشار زیبا در منطقه رضوانشهر و در استان گیلان قرار دارد، این آبشار زیبا سومین آبشار مرتفع استان گیلان است. ویسادار که کلمه ای تالشی است به معنای سایه درختان بید است. به منظور دسترسی به آبشار ویسادار در گیلان ابتدا باید به سوی رشت بروید و سپس راه خود را به طرف آستارا ادامه دهید. پس از گذر از انزلی و شهر رضوانشهر و طی ۱۷ کیلومتر به شهر پره می رسید. در این شهر، از سه راه احمد به طرف روستای سِکَرَه سرا یا صیقلسرا حرکت کنید. با عبور از صیقلسرا و گذر از روستای اووییار وارد جاده ی جنگلی بسیار زیبایی می شوید که به روستای لمیر منتهی می شود و در میانه ی راه شما را به محل آبشار می رساند. یک سوم این جاده روستایی آسفالت است و قسمت انتهایی آن خاکی می باشد.

تور ساحل گیسوم تا آبشار ویسادار

آبشار زمرد

این آبشار زیبا در 45 کیلومتری شمال تالش، در دل جنگل حویق و نزدیک روستایی به همین نام است . آبشار زمرد، آبشاری چهار فصل است و در همه فصول میزبان گردشگران زیادی است.آبشار زمرد به آبشار دوقلو شهرت دارد و دلیل آن نیز وجود دو آبشاری است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ چنانچه مقابل آبشار بایستید، خواهید دید که آبشار سمت چپ کوچک و پلکانی است؛ دو پله به ارتفاع‌های چهار و هشت متر دارد و جریان آب کمتری از آن عبور می‌کند. آب‌های این آبشار پس از طی مسافتی چندمتری به درون حوضچه‌ای نسبتا بزرگ در پایین می‌ریزند و آبشار دوم هم آبشار زمرد است که ارتفاع آن به 15 متر می رسد.

آبشار بیشه

لرستان را  سرزمین زیباترین آبشار های ایران و حتی جهان می دانند و به سرزمین آبشار ها معروف است. یکی از زیبا ترین آن ها آبشار بیشه است که در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی دورود و در ۶۵ کیلومتری شرق خرم آباد واقع شده است. ارتفاع این جاذبه ی طبیعی  حدود 48 متر می باشد و عرض آن نیز به ۲۰ متر می‌رسد و آب بعد از سقوط تا ۱۰ متر پیش‌روی می‌کند. این آبشار در نهایت به رود سزار می‌پیوندد.آبشار بیشه از چشمه‌های متعددی تغذیه می‌شود و در نهایت منظره‌ای شگرف روی صخره‌ای بلندقامت و سرسبز در جنگل‌های بلوط از رشته‌کوه زاگرس، به نمایش می‌گذارد.سفر به آبشار بیشه تنها محدود چند به دقیقه نشستن کنار آبشار نیست و می‌توانید از این فرصت برای ماجراجویی و لذت بیشتر از طبیعت استفاده کنید.

تور آبشار بیشه

آبشار کبود وال 

آبشار کبود وال در استان گلستان قرار دارد و بزرگترین آبشار خزه ایی ایران است.  ارتفاع این آبشار ۱۲ متر، عمق حوضچه دو متر و وسعت منطقه قابل‌استفاده گردشگری آن ۵۵۰ متر است. آبشار کبودوال با توجه به مشخصه‌های متمایز خود مانند خزه‌ای بودن، کیفیت آب، پوشش غنی گیاهی و جانوری در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌هایی که می‌توان در حین بازدید از آبشار کبودوال تجربه کرد، پیمایش مسیر منتهی به آن محسوب می‌شود. جاده کبودال، یک جاده جنگلی و سرسبز پنج کیلومتری است. پیاده روی در جنگل‌های انبوه دره‌ای و در مسیر سنگ‌فرش شده آبشار نیز از دیگر تفریحاتی است که در این منطقه وجود دارد؛ خاطره‌ای که هیچ‌گاه از ذهن شما پاک نخواهد شد.

 

هفت آبشار

هفت آبشار که در شهرستان بابل استان مازندران قرار دارد یکی از طبیعت های بهشت گونه ایران می باشد و همانطور که از نامش پیداست از هفت آبشار بزرگ و کوچک در مجاورت روستای تیرکن از توابع دهستان درازکلا در مرز دو شهرستان سوادکوه و بابل در مازندران تشکیل شده است. از آنجاییکه این آبشارها در نزدیکی روستای تیرکان واقع شده به آن آبشار تیرکان نیز می گویند. پس از یک پیاده روی 3 کیلومتری در دل جنگل و مرتع کالبکوشت به اولین آبشار این مجموعه خواهید رسید. آبشار اصلی این مجموعه ارتفاعی 9 متری دارد و حوضچه زیر آن برای آب تنی بسیار مناسب و دلپذیر است. این منطقه که وسعتی 200 هزار کیلومتری دارد پر از درختانی نظیر درخت انجیلی، ممرز، کهلو، افرا، توسکا، ازگل و شیردار می باشد اما متاسفانه در سالهای اخیر گونه های گیاهی وولی، نمدار و ملج به خاطر انگل کرم درخت خوار از بین رفته اند. فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای رفتن به این مکان زیبا می باشد. در فصل بهار به علت بارندگی آبشارها پر آب تر هستند و درختان جوانه می زنند، فصل تابستان نیز شرجی و گرمایی آزار دهنده دارد ولی می توانید در حوضچه ها به آب تنی بپردازید، در فصل پاییز که زیباترین فصل برای بازدید از این طبیعت شگفت انگیز می باشد، زمین با برگ های رنگارنگ درختان فرش شده و جنگلی هفتاد رنگ را پیش رو خواهید داشت، اما در فصل زمستان با هوایی سرد و برفی رو به رو خواهید شد. پیشنهاد می شود که در این طبیعت زیبا به کمپ زدن بپردازید و یا به پیاده روی و جنگل نوردی در دل جنگل های لفور بروید.

تور لفور تا هفت آبشار

آبشار پیران

آبشار پیران بلندترین آبشار پلکانی خاور میانه محسوب می شود که در استان کرمانشاه شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد ، نام دیگر این آبشار، آبشار ریژآو است و در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است، با احتساب پلکانی بودن این آبشار ارتفاع آن به 150 متر می رسد. بهترین زمان بازدید از این آبشار به دلیل کوهستانی بودن منطقه، بهار و تابستان است که  با طبیعت بکری که دارد چشم هر بیننده ایی را به خود خیره می کند.

 

آبشار زردلیمه

در استان چهار محال بختیاری آبشاری زیبا به نام زرد لیمه وجود دارد، ارتفاع این آبشار 40 متر و عرض آن 65 می باشد و عریض ترین آبشار ایران محسوب می شود. هر چیزی که از یک مقصد طبیعت گردی انتظار دارید را می توانید در این منطقه پیدا کنید. کوهستان های مرتفع، رودخانه ای زیبا، جنگل، مراتع سرسبز و البته یک اثر تاریخی ۶۰۰۰ ساله در این منطقه دور هم جمع شده اند. مسیر رسیدن به این آبشار کمی سخت است و به همین دلیل است که دست نخورده مانده است از هنگامی که پیاده روی خود را شروع کنید، حدود ۷ الی ۸ ساعت در راه خواهید بود گاهی پیاده روی تبدیل به کوه پیمایی می شود بنابراین باید آمادگی جسمانی بالایی داشته باشید.

 

گیلار مجری تخصصی تور یک روزه و تور چند روزه می باشد، برای اطلاعات بیشتر و دیدن تورها می توانید به وب سایت گیلار مراجعه کنید و یا با شماره موبایل 09107444403 و 02128427440 تماس بگیرید.

 



1402/06/20 | کد مطلب: 20
تحریریه گیلار

عاشق سفر ، تولید محتوا



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل