لباس محلی اقوام مختلف ایرانی

لباس محلی اقوام مختلف ایرانی

شما هم امتیاز بدهید!

ایران کشوری با فرهنگ و مردمی غنی است. اقوام مختلفی در این سرزمین زندگی می کنند. هر قومی در ایران لباس مخصوص به خود را دارد. عوامل زیادی برای انتخاب این لباس ها وجود دارد. عواملی مانند آب و هوا، فرهنگ و مذهب و...

همانطور که می دانید لباس اقوام نشان از فرهنگ، تاریخ و هویت آن قوم است. گیلار در این مطلب قصد دارد شما را بیشتر  با پوشش محلی مردمان سرزمینمان آشنا کند پس با ما همراه باشید.

لباس آذری

 

لباس زنان آذری

 

لباس محلی آذری پر از رنگ است که نشان از ویژگی هنری، تاریخی و قومی مردمان آذربایجان است. بر روی این لباس ها شما می توانید هنر دست زنان را ببینید. هنرهایی مانند منجوق دوزی، چین دوزی، گلابتون دوزی و...  جنس این لباس ها اغلب ترمه، مخمل و ابریشم است.

 

 

لباس مردان آذری

 

لباس مردان آذر این سرزمین از پارچه های پشمی است. البته نوع این لباس ها به بودجه و توان مالی افراد نیز بستگی دارد.تن‌پوش‌های مردانه نیز چون نوع زنانه، اجزای متفاوتی دارد و کوینک، آغ کوینک (پیراهن سفید)، بی‌غب کوینک، روباشاکا، آرخالق، ستیره، پنجه (نوعی لباس همچون کت)، دُن یا اویما دُن، پالتون (پالتو)، گیمه، کورک (پوستین)، اووماشال (نوعی کت‌و‌شلوار) و شلوار را شامل می‌شود.

 

 

لباس کردی

 

لباس زنان کرد

 

اگر بگویم لباس زنان کرد جلوه ایی از رقص رنگ هاست اغراق نکرده ام. جنس این پارچه ها حریر، تور، مخمل و ساتن است. البته تزییناتی همچون منجوق دوزی، ملیله دوزی، پولک دوزی، سنگ دوزی و سرمه دوزی بر روی لباس زنان کرد به خوبی دیده می شود. یکی از چشم نواز ترین لباس اقوام، لباس کردی است.

 

 

لباس مردان کرد

 

لباس کردی مردانه از 9 تکه تشکیل شده است که شامل (پیراهن، جلیقه، سربند، عرقچین، شلوار،  جوراب، شال کمر، گیوه و کت)  است. لباس مردان کرد اغلب گشاد است که در آن احساس راحتی کنند. مردان این دیار تند تند راه می روند و پایشان را محکم بر روی زمین میکوبند. بنابراین باید قدری لباسشان آزاد باشد.

 

 

لباس لری

 

لباس زنان لر

 

شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه لرستان بسیار بر روی لباس محلی شان تاثیر گذاشته است. زنان جوان اغلب از رنگ های شاد استفاده می کنند و زنان مسن از رنگ های تیره. 

اجزای لباس محلی زنان لر از سرپوش، تن پوش، بالاپوش و پاپوش تشکیل شده است. برخی از زنان سربندی به نام گل ونی را به روی سر می گذارند که قدمتی 3000 ساله دارد.

 

 

لباس مردان لر

 

مردان لر لباس ساده و در عین حال بسیار زیبایی دارند. این لباس شامل سربند، شال، گیوه، شلوار، ستره و پیراهن است. البته چوپانان نوعی لباس به نام شولا نیز دارند.

مردان لر در مراسمات رسمی از ستره استفاده می کنند. ستره نوعی قبای جلو باز است و باپیچیدن شال آن را می بندند.

 

 

لباس بلوچی

 

لباس زنان بلوچ

 

یکی از مناطق کهن ایران زمین، منطقه محروم سیستان و بلوچستان است که پیشینه ایی چند هزار ساله دارد. مردمان بلوچ بیش از هر منطقه ی دیگری از لباس محلیشان استفاده می کنند.

لباس زنان بوچ پر از ظرافت و هنر دستان زنان است. سوزن دوزی های زیبا و هنرمندانه این لباس را به گران ترین لباس محلی ایران تبدیل کرده است.

 

 

لباس مردان بلوچ

 

لباس مردان بلوچ ظاهری ساده دارد. و از عمامه، پیراهن، شلوار گشاد، عرقچین و کفش چرمی تشکیل شده است. «کتوک» یکی از پاپوش‌های مردان در بلوچستان را گویند که کف آن از چوب است و بندهایی از جنس پشم دارد. «کلاه پاک»، «کلاه بره‌ای» و «کلاه نخی» نیز انواع کلاه‌هایی است که در شکل‌ها و جنس‌های مختلف تولید و توسط مردان بلوچ استفاده می‌شود.

 

 

لباس بندری ها

 

لباس زنان بندر

 

زنان بندر از لباس هایی با جنس پارچه های نازک و رنگ های روشن استفاده می کنند. چادر این زنان شاید زیباترین چادر سنتی ایران باشد که طرح ها و رنگ های زیبایی دارد. زنان بندر از نوعی حجاب به نام برقعه استفاده می کنند که جنبه ی تزیینی نیز دارد.

 

 

لباس مردان بندر

 

مردان بندر اغلب از لباس بلند سفید رنگی استفاده می کنند. آن ها همیشه چفیه را همراه خود دارند که گاهی آن را روی سر و گاهی دور کمر خود میبندند.

 

 

لباس گیلکی

 

لباس زنان گیلک

 

در سال 1396 لباس گیلکی شاد ترین لباس جهان شناخته شده است. لباس زنان گیلک همچون رنگین کمانی از رنگ ها می درخشد. این لباس از پیراهن، دامن کوتاه و یا بلند پرچین، جلیقه و سربند تشکیل شده است.

 

 

مردان گیلک

 

لباس مردان غیور این منطقه از پیراهن، شلوار، شال کمر و کلاه نمدی تشکیل شده است. 

باشلاق نیز نوعی پوششی بلند و مخصوص چوپان‌های گیلک است که از برش زدن پارچه‌ای بافته شده (پشم شال) به دست می‌آید. «کولاگیر» دیگر لباس چوپانان را گویند که از جنس نمد و بدون آستین تولید می‌شود و در روز از آن استفاده می‌کنند.

 

 

لباس ترکمنی

 

لباس زنان ترکمن

 

از زیباترین لباس های محلی ایرانی لباس ترکمن است. چیزی که بسیار به چشم دیده می شود در این نوع لباس ها حضور رنگ قرمز است و جنس آن از ابریشم می باشد.

 

 

مردان ترکمن

 

لباس مردان این دیار از تن پوش، کلاه، پاپوش و شلوار تشکیل شده است. لباس اصیل مردان ترکمن دون است که نوعی ردای بلند تا زیر زانو با حاشیه های سوزن دوزی از جنس ابریشم است.

کلاه جزو مهم‌ترین پوشش مردان ترکمن محسوب می‌شود که انواع مختلفی دارد و آن را به دو دسته کلی «تلپک» و «بوروک» تقسیم‌بندی می‌کنند. انواع تلپک را از پوست بره می‌سازند و بوروک نیز یک نوع عرقچین سوزن‌دوزی شده است. «چکمه»، «چاریق»‌، «دولاق»‌ و «چپک» نیز انواع پاپوش‌های مردان ترکمن به حساب می‌آید.

 

 

گیلار مجری مستقیم تورهای یک روزه و تورهای چند روزه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن تورها شما می توانید به وب سایت گیلار مراجعه کنید و یا با شماره های  02128427440 و  09107444403 تماس بگیرید.



1402/09/13 | کد مطلب: 219
تحریریه گیلار

عاشق سفر ، تولید محتوا


ادامه دارد...
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل