جاذبه های برتر یزد

جاذبه های برتر یزد

شما هم امتیاز بدهید!

یزد شهری تاریخی و فرهنگی است که جاذبه های آن فهرست بلند بالایی را می طلبد. بزرگترین بافت خشتی در جهان بین دشت کویر و دشت لوت قرار دارد. گیلار در این مطلب قصد دارد شما را بیشتر با جاذبه های برتر یزد آشنا کند پس با ما همراه باشید.

مسجد جامع یزد

 

در سال 1313 مسجد جامع یزد به ثبت ملی رسید. این بنای بی نظیر دارای یک ایوان مرتفع، گنبد خانه، دو شبستان، یک صحن بزرگ و دو پایاب است. مسجد جامع یزد زیبایی بی نظیری دارد. در سفر خود به یزد سری به این بنای تاریخی بزنید. این مسجد 6 در ورودی دارد و هر کدام در قسمت های مختلفی قرار دارند.

 

 

خانه لاری ها

 

مالک این بنا شخصی به نام حاج محمد ابراهیم لاری بوده است و سال ساخت آن به حدود 150 سال پیش باز میگردد. در سفر خود به یزد دیدن این خانه ی زیبا را از دست ندهید.

 

 

مجموعه ی امیر چخماق

 

قدمت این مجموعه به دوران تیموریان یعنی قرن نهم باز میگردد. امیر چخماق مجموعه ایی از میدان، تکیه، بازار، مسجد و آب انبار است. در سال 1330 تکیه امیرچخماق به ثبت ملی رسید.

 

 

یخچال خشتی میبد

 

یخچال خشتی میبد در 50 کیلومتری شمال یزد قرار دارد. در ساخت بنای این یخچال از خشت وگل استفاده شده است. قدمت آن به دوران قاچار باز میگردد. این مجموعه ی تاریخی به دلیل فاصله داشتن از شهر یزد قدری مورد کم لطفی قرار گرفته. در سفر خود به یزد حتما از این مکان زیبا دیدن کنید.

 

 

کاروانسرای زین الدین

 

کاروانسرای زین الیدن به دستور شاه عباس ساخته شد و 400 سال قدمت دارد. مصالح این کاروانسرا آجر های خشتی است. محل قرار گیری این بنای زیبا 60 کیلومتری جاده یزد کرمان است. جالب است بدانید جایزه ی بهترین بنای بازسازی شده ی جهان را در سال2006 به کاروانسرای زین الدین اهدا کردند.

 

 

موزه آیینه و روشنایی

 

تنها موزه تخصصی در رابطه با موضوع نور در ایران، موزه آیینه و روشنایی در یزد است. در این موزه می توانید انواع پیه سوز، شمع سوز و روشنایی برق را ببینید. این ساختمان در میان باغ است که در زمان پهلوی اول ساخته شده است.

 

 

برج خاموشان

 

این برج در 15 کیلومتری جنوب شرقی یزد قرار دارد. جالب است بدانید زرتشتیان طبق آیین و سنت خود اموات خود را در این دخمه ها قرار می دادند تا طعمه کرکس ها شوند. سپس استخوان ها را داخل فضای دخمه ها می ریختند.

 

 

زندان اسکندر

 

زندان اسکندر در واقع یک مدرسه است به نام مدرسه ضیاییه که حدود هشت قرن قدمت دارد متاسفانه قسمت های زیادی ازاین بنا از بین رفته است و متاسفانه مورد مرمت قرار نگرفته است. گنبد این جاذبه ی تاریخی 18 متر ارتفاع دارد.

 

 

آتشکده ی زرتشتیان

 

آتش مقدسی که 1500 سال قدمت دارد و گردشگران از پشت شیشه می توانند این آتش را ببینند. آتشکده ی زرتشتیان یکی از مهم ترین چاهای دیدنی یزد محسوب می شود.

 

 

باغ دولت آباد

 

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر یزد باغ دولت آباد است. این باغ چیزی حدود 260 سال قدمت دارد. در دل این باغ یک عمارت دو طبقه وجود دارد که معماری آن 8 ضلعی است. جالب است بدانید بلند ترین بادگیر جهان در این باغ قرار دارد.

 

 

حمام خان یزد

 

در سال 1170 هجری شمسی به دستور میرزا محمد خان بافقی حمام خان ساخته شد. این حمام به سبک معماری ناصرالدین شاه ساخته شده است و مخصوص بزرگان و اشراف بوده. اکنون این حمام تاریخی به رستوران و چایخانه تبدیل شده است.

 

آب انبار 6 بادگیر

 

شهر یزد آب انبار های زیادی دارد. یکی از آن ها آب انبار 6 بادگیر است که 180 سال قدمت دارد. 3 بادگیر آب انبار نوساز و 3 بادگیر آب انبار قدیمی هستند.

 

 

گیلار مجری مستقیم تورهای یک روزه و تورهای چند روزه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن تورها شما می توانید به وب سایت گیلار مراجعه کنید و یا با شماره های  02128427440 و  09107444403 تماس بگیرید.



1402/09/19 | کد مطلب: 220
برچسب‌ها: جاذبه های دیدنی
تحریریه گیلار

عاشق سفر ، تولید محتوا



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل