زیباترین مساجد ایران

شما هم امتیاز بدهید!

مساجد تاریخی ایران جدا از مسئله مذهب بازتابی از هنر و معماری اصیل ایرانی است که از نظر هنر و معماری در دنیا بی نظیر است. این مساجد بدون داشتن امکانات امروزی ساخته شده است و یکی از دلایلی که ایران را مظهر هنر و معماری میدانند همین مساجد است گیلار در این مطلب قصد دارد شما را با زیباترین مساجد ایران زمین آشنا کند با گیلار همراه شوید.

زیباترین مساجد ایران

 

شاه چراغ

 

شاه چراغ در استان شعر و تاریخ و ادبیات یعنی شیراز واقع شده است هم مسجد است و هم مزار پسر امام موسی کاظم، میرسیداحمد. در توصیف شاهچراغ باید گفت گنبدی دارد به رنگ آبی در کنار مناره های طلایی، هنگام ورود به مسجد دنیایی دیگر از زیبایی مقابل چشمانتان ظاهر میشود هزاران قطعه آینه بر در و دیوار مسجد شاه‌چراغ و انعکاس نورها در فضای مسجد که حس و حال روحانی به انسان دست می دهد. سال ساخت این اثر زیبا به 745 تا 750 قمری بر میگردد.

 

مسجد نصیرالملک شیراز

 

وقتی به این مسجد وارد می شوید شما وارد دنیایی از زیبایی و معنویت شده اید فرقی نمیکند که مسلمان باشید و یا هر مذهب و آیین دیگری را برای خود برگزیده ایید. به مسجد نصیرالملک، مسجد صورتی هم می‌گویند و این به خاطر وجود کاشی‌های متعدد با طیفی از رنگ صورتی است. شیشه‌های رنگی پنجره‌های این مسجد و پاشیدن نورهای رنگی روی فرش‌ها در صبح، به شدت دیدنی می‌شود.

 به مسجد نصیرالملک، مسجد صورتی هم می‌گویند و این به خاطر وجود کاشی‌های متعدد با طیفی از رنگ صورتی است. شیشه‌های رنگی پنجره‌های این مسجد و پاشیدن نورهای رنگی روی فرش‌ها در صبح، به شدت دیدنی می‌شود.

 

مسجد شیخ لطف الله

 

مسجد شیخ لطف الله در شهر اصفهان قرار دارد و برخلاف مساجد دیگر مناره ندارد، قدمت آن به 11 هجری بر میگردد. دستور ساخت این مسجد زیبا را شاه‌عباس صفوی صادر کرده و استاد محمدرضا اصفهانی معمار آن بوده است. کاشی‌های معرق‌کاری‌شده داخلی و بیرونی مسجد شیخ‌ لطف‌الله و کتیبه‌های آن که مزین به خط ثلث اساتید خبره‌ هستند، آن را در فهرست زیباترین مساجد ایران قرار می‌دهد.

 

مسجد امام اصفهان

 

بدون اغراق مسجد امام اصفهان اگر زیباترین مسجد ایران نباشد یکی از زیباترین آنهاست.این مسجد در حوالی میدان نقش‌جهان اصفهان قرار دارد و آن‌قدر زیبا و مهم است که علاوه بر اینکه به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده در فهرست میراث جهانی یونسکو هم قرار گرفته است. سال‌ها پیش در زمان شاه‌عباس صفوی، مسجد امام به دستور همین شاه ساخته شده و خطاطان قابل ایرانی با خط خوش خود، نوشته‌هایی را در این بنا به یادگار گذاشته‌اند.یکی از نکات برجسته این بنا، به‌کارگیری رنگ آبی در بخش‌های مختلف آن است. حضور این رنگ در مکانی مانند مسجد به معنویت و روحانی‌ترشدن فضا کمک می‌کند.

 

مسجد جامع یزد

 

قدمت مسجد جامع یزد به یک قرن پیش برمیگردد  بخشی از مسجد جامع یزد از دوره ساسانیان برایتان می‌گویند و بخش دیگری از دوره تیموری، ایلخانی و…. کاشی‌های زیبا، مناره‌ها و سَردَر بزرگ این مسجد یزدی، آن را در شاهکارهای معماری قرن نهم هجری ایران قرار می‌دهد. بلندی مناره‌های مسجد به ۵۲ متر می‌رسد. کاشی‌های معرق‌کاری‌شده و گنبد و سقف آن هم که دیگر جای خود دارند.

 

مسجد کبود یزد

 

در سال ۸۴۵ هجری، مسجد کبود تبریز ساخته شده است. اگر این روزها به آن سر بزنید هنوز هم با وجود گذشت زمان و تخریبی که زلزله سال ۱۱۵۸ هجری به آن وارد کرد، زیبایی‌های مسجد کبود انکارناشدنی است. رنگ لاجوردی، رنگ غالبی است که در کاشی‌کاری‌های متنوع مسجد دیده می‌شود. کتیبه‌هایی با خط کوفی و ثلث و بنای آجری اصلی باعث می‌شوند که مسجد کبود هم راهی به فهرست زیباترین مساجد ایران پیدا کند.

معماری پیچیده این مسجد، کار مرمتش را تاحد زیادی دشوار کرده است ولی باز هم نمی‌توان از بی‌کفایتی‌ها در نگهداری از این مکان تاریخی ارزشمند گذشت. در مسجد کبود مزار جهانشاه، فرمانده مهم و قدرت‌مند قراقویونلوها و همسرش خاتون جان‌بیگم هم وجود دارد.

اگر بخواهیم مروری بر تاریخ این مسجد داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که سرنوشت با آن زیاد مهربان نبوده است. چون علاوه بر زلزله که بخشی از آن را مخدوش و نمایَش را تاحدی نازیبا کرده، رسیدگی‌نکردن به بنا در حال حاضر هم موجب تخریب دیوارهای مسجد شده است. لوله‌کشی نامناسب گاز شهری از دلایل تخریب دیوارهای مسجد بوده و این‌همه سهل‌انگاری در قبال اثری ماندگار و دیدنی جای تعجب دارد.

 

 

مسجد گوهر شاد

 

گوهر شاد نام بانویی است که دستور ساخت این مسجد زیبا را داد. هم‌جواری با حرم امام رضا از مسجد گوهرشاد، مکانی پربازدید ساخته و موقوفات بسیاری به آن تعلق می‌گیرد که بخش اعظم آن مدیون ارادتی است که مردم شیعه به حضرت رضا دارند. گنبد مسجد گوهرشاد، حدود ۴۱ متر ارتفاع دارد و از بیرون با آجرهای لعاب‌دار و خط کوفی تزئین شده است. دو مناره مسجد هم هر یک ارتفاعی ۴۳ متری دارند.

لازم نیست که توصیه کنیم در سفرتان به مشهد سری هم به مسجد گوهرشاد بزنید. چون حتما به زیارت امام رضا می‌روید و حتما در مجموعه زیارتی‌اش، چشمتان به جمال گوهرشاد هم روشن می‌شود.

 

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

 

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی که در اردبیل واقع شده است از مکان های دیدنی است که از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است  ساختار و تزئینات این مسجد، تلفیقی است از اصول معماری و سنت‌های ایرانی و تصوف. در بخش‌های مختلف آرامگاه می‌توان شاهد تزئینات نمادینی بود که از هفت مرحله صوفی‌گری و اعتقادات صوفیان می‌گوید. کتیبه‌های زیبا، کاشی‌کاری‌ها و نقره‌کاری و نقاشی‌های موجود در این آرامگاه به ارزش هنری آن به شدت اضافه می‌کنند. با نهایت تاسف در پی عهد نامه ترکمانچای کتابخانه مهم و ارزشمند شیخ صفی به روس ها واگذار شد.

 

مسجد آقا بزرگ

 

مسجد آقا بزرگ در کاشان قرار دارد و بسیار زیباست و از حال و هوای معنوی آن هر چه بگوییم کم گفته اییم این مسجد حیاطی بسیار با صفا دارد که قدم زدن در آن روح را جلا می دهد. این بنا طوری ساخته شده است که در فصول گرم سال، هوایی خنک در ساختمان به گردش درمی‌آید. این حجم از دانش و خلاقیت در معماری در آن سال‌ها به‌شدت قابل‌تأمل است.

 

گیلار مجری مستقیم تورهای یک روزه و تورهای چند روزه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن تورها شما می توانید به وب سایت گیلار مراجعه کنید و یا با شماره موبایل 09107444403 و 02128427440 تماس بگیرید.

 

 



1402/06/20 | کد مطلب: 24
تحریریه گیلار

عاشق سفر ، تولید محتوا


پایان پیام
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل