غذا های خوشمزه شمال ایران

شما هم امتیاز بدهید!

غذا های خوشمزه شمال ایران،شمال ایران که دارای جاذبه های طبیعی پرشماری است و هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران است از نظر تنوع غذایی نیز بی نظیر است، شاید برایتان جالب باشد که بدانید استان گیلان از طرف یونسکو به عنوان شهر خلاق آشپزی شناخته شده است. شما می توانید در شمال ایران غذاهایی بخورید که مزه آن همیشه در خاطرتان بماند، گیلار در این مطلب قصد دارد شما را بیشتر با غذا های شمالی آشنا کند پس با ما همراه باشید.

غذا های خوشمزه شمال ایران

 

1-میرزا قاسمی: یکی از شناخته شده ترین غذای شمالی که متعلق به استان گیلان می باشد میرزا قاسمی است، بادمجان کبابی، گوجه، سیر، تخم مرغ و ادویه از مواد اصلی این غذا به شمار می آیند، اگر به گیلان سفر کردید حتما این غذا خوشمزه را امتحان کنید.

 

 

2-باقلاقاتق:یکی دیگر از غذاهای معروف گیلانی باقلاقاتق است که بسیار لذیذ می باشد و در میان گردشگران طرفداران بسیاری دارد، باقلا رشتی، شوید،سیر و تخم مرغ از مواد اصلی این غذای خوشمزه می باشند، در استان های دیگر کشور نیز این غذا را درست میکنند اما به دلیل نبود باقلای رشتی از نوع دیگر باقلا استفاده میکنند که طعم غذا را متفاوت میکند بنابراین باقلاقاتق اصل را فقط در گیلان می توانید پیدا می کنید.

 

 

3- اناربیج:

 

اناربیج بسیار شبیه به فسنجان است. گوشت چرخ کرده، رب انار، سبزی قورمه و گردو از مواد اصلی این غذا هستند، اناربیج مخصوص شب یلداست، زمان پخت و جا افتادن این غذا قدری طولانی است و چند ساعت طول می کشد.

 

4- شامی

 

شامی یکی از غذاهای خوشمزه گیلانی است که اصالت آن به رودبار برمیگردد، استفاده از سبزی های معطر شمالی راز خوشمزه شدن این غذاست، شمالی ها گوشت چرخ کرده را با سبزی های معطر ترکیب می کنند، به همراه گوجه و روغن میپزند اغلب این غذا را با برنج سرو میکنند.

 

5-ترشه تره:

 

ترشه تره غذایی واقعا ترش است که متعلق به استان گیلان است اگر از علاقه مندان غذای ترش هستید حتما در سفر به گیلان این غذا را امتحان کنیبد. مرغ، سیر، آب نارنج،اسفناج، انواع سبزی و خالواش از مواد اصلی این غذا به شمار می آیند.

 

6- شوید قورمه:

 

شوید قورمه بسیار خوشمزه گیلانی از شوید، گوجه سبز، لوبیا و گوشت درست می شود، یکی از واجبات این غذا استفاده از شوید تازه است که طعم شوید قورمه را چند برابر می کند.مرتحل طبخ این غذا هم اینگونه است که شوید تازه و خورد شده را تفت می دهند و به آن گوجه سبز و لوبیا اضافه می کنند سپس گوشت را اضافه می کنند و اجازه می دهند خورشت جا بیفتد.

 

7-مرغ ترش:

 

این غذای شمالی یکی از پر طرفدار ترین هاست. مرغ، لپه، آب نارنج، سیر، پیاز و سبزیجات مخصوص از مواد اصلی این غذا به شمار میروند، اگر در شمال این غذا را میل کردید و دوست داشتید میتوانید سبزیجات مخصوص آن را در شمال خریداری کنید و به وعده های غذایی خود اضافه کنید.

 

8-آلو مسما:

 

یکی از غذا های شمالی که متعلق یه رشت می باشد آلو مسماست که اکثرا او را دوست دارند طوری که دیگر در همه جای کشور طبخ می شود اما آلو مسمایی که در شمال طبخ می شود چیز دیگریست. مواد اصلی این غذا، مرغ، آلو، بادمجان، رب و ادویه را شامل می شود البته شمالی ها گاهی به جای مرغ از مرغابی نیز استفاده می کنند.

 

9- ناردونی:

 

ناردونی به زبان شمالی به معنی دانه های انار است. انار، سیر، پیاز، رب انار و مرغ از مواد اصلی این غذا به شمار می آیند، عطر و طعم ناردونی واقعا بی نظیر و وسوسه انگیز است.

 

10-مالابیج:

مالابیج غذای دریایی است که هم در مازندران و هم در گیلان پخت می شود، ماهی سفید شکم پری است که از ترکیب گردو، رب انار و سبزیجات پر می شود، مالابیج را هم بر روی ذغال کباب می کنند و درون فر می پزند.

 

 

11- نازخاتون:

نازخاتون نوعی ترشی معروف شمالی است، بادمجان کبابی، گوجه، پیاز، رب انار، نعنا و آبغوره از مواد اصلی این ترشی به حساب می آیند، اگر طعم بادمجان کبابی را دوست دارید حتما عاشق این ترشی خواهید شد.

 

12-آغوز مسما:

یکی دیگر از غذا های مقوی و لذیذ خطه ی شمال ایران آغوز مسماست. گوشت اردک، پیاز سرخ شده، رب انار، شکر، گردو و انار پخته شده  از مواد اصلی این خورشت مقوی به شمار می آیند، شما می توانید این خورشت بی نظیر را در کنار برنج و یابدون برنج میل کنید.

 

 

13- کال کباب:

 

شاید باشنیدن کباب در نام این غذا با خود فکر کنید که با گوشت کباب شده روبه رو هستید اما در حقیقت این گونه نیست، کال کباب ترکیبی از گردو، بادمجان کبابی، انار ، چوچاق (نوعی سبزی محلی است) و سیر است که با هم ترکیب و کوبیده می شوند. 

 

 

14-سیر واویج:

 

سیر واویج در فصل زمستان و رویش برگ سیر زیاد پخته می‌شود. مواد اصلی این غذا، برگ سیر، ادویه و تخم مرغ است. این غذای گیلانی اغلب کنار برنج و ماهی شور سرو می شود.

 

15-کدو بره:

 

این غذا، بسیار غذای ساده ایست و برای کسانی که رژیم هستند مناسب میباشد. مواد اصلی این غذا سیب زمینی، کدو سبز، گوجه فرنگی،سیر و تخم مرغ است. در عین سادگی لذیذ بودن این غذا باعث می شود که هر ایرانی با دانستن دستور پخت آن، این غذا را در برنامه غذایی خانواده قرار دهد.

 

 

16-کئی پلا:

 

برعکس اکثر غذاهای شمالی که ترش مزه اند، کئی پلا زه نسبتا شیرینی دارد، از مواد اصلی این غذا می توان به گوشت چرخ کرده، کدو رنده شده، پیاز، زیره، کره محلی و برنج اشاره کرد.

 

17- اسفناج مرجی:

طعماسفناج و انار کنار هم فوق‌العاده است.  سالاد اسفناج را شاید خورده باشید. اسفناج مرجی نیز از ترکیب اسفناج و انار پخته می‌شود.  مواد اصلی این غذا، اسفناج پخته، عدسی، سیر، انار ترش است.

 

 

18-بشته واش:

 

بشته واش نوعی آش شمالی است که می تواند پیشنهاد خوبی برای عصر های زمستان باشد،  این آش که از اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره سبز درست می‌شود.

 

 

19 - اسپناساک:

 

شاید باورش برایتان سخت باشد با اسفناج چنین غذای خوشمزه‌ای پخته شود. با ترکیب گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعنا، پیاز و هویج این غذای خوشمزه شمالی پخته می‌شود.

 

20- کباب ترش:

 

و میرسیم به یکی از ناب ترین غذاهای خطه شمال ایران به نام کباب ترش. گوشت تازه را با سیر، سبزیجات تازه، گردو، فلفل و رب انار طعم دار می‌کنند چند ساعت استراحت می کند و بعد بر روی ذغال کباب می کنند.

 

 

گیلار مجری مستقیم تورهای یک روزه و تورهای چند روزه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن تورها شما می توانید به وب سایت گیلار مراجعه کنید و یا با شماره موبایل 09107444403 (مدیر تورهای طبیعتگردی) تماس بگیرید.



1402/06/20 | کد مطلب: 34
برچسب‌ها: خوردنی ها
تحریریه گیلار

عاشق سفر ، تولید محتوا



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل