دریاچه گهر (طبیعت بکر و آرام)

شما هم امتیاز بدهید!

دریاچه گهر بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور است که در شهرستان دورود، استان لرستان قرار دارد. این دریاچه می تواند مقصد خوبی برای علاقه مندان به ماهی گیری باشد چرا که دریاچه گهر یکی از بهترین مکان ها برای صید ماهی قزل آلا به شمار می رود. مهم ترین دلیلی که این دریاچه کمی بکر و دست نخورده مانده، نبود راه ماشین رو است. گیلار در این مطلب قصد دارد شما را با این دریاچه زیبا بیشتر آشنا کند پس با ما همراه باشید.

دریاچه گهر (طبیعت بکر و آرام)

معرفی دریاچه گهر

همانطور که در ابتدا به آن اشاره شده دریاچه گهر در شهرستان دورود، استان لرستان واقع شده است گهر در واقع شامل دو دریاچه به نام‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) است که به‌طور تقریبی ۱۰۰ هکتار وسعت دارند.ین دریاچه ۳۰ میلیون ساله حاصل  زلزله در بین رشته‌ کوه‌های اشترانکوه است که به لحاظ پوشش گیاهی و جانوری از اهمیت خاصی برخوردار است.دریاچه گهر در جنوب غربی شهر دورود و در ارتفاع ۲۲۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است. گهر در واقع شامل دو دریاچه به نام‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) است که به‌طور تقریبی ۱۰۰ هکتار وسعت دارند. شاید باورش برایتان سخت باشد که عمر این دریاچه چیزی حدود 30 میلیون سال است. عمق دریاچه گهر بزرگ بین چهار تا ۲۸ متر است و ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر عرض و حدود ۱۸۰۰ متر طول دارد. عمق دریاچه گهر کوچک بین یک تا سه متر است و طول و عرض آن به‌ترتیب ۵۰۰ و حدود ۱۵۰ متر است.ا

مسیر دسترسی به دریاچه

شما میتوانید از طریق سه مسیر به دریاچه گهر بروید  1- در این مسیر شما باید از مسیر الیگودرز راهی دریاچه شوید، این مسیر مناسب ماشین های معمولی نیست و شما باید با ماشین های کوهستانی و یا شاسی بلند  چیزی حدود 65 کیلومتر را طی کنید، در طول مسیر شما از چند روستای زیبا به نام جوشان، خان آباد، رزم و... عبور خواهید کرد، به دشتی وسیع می رسید که اگر ماه اردیبهشت باشد، دشت مملو از لاله های واژگون می شود در ادامه‌ به تپه تاپله می‌رسید که پایان مسیر ماشین‌رو است و باید مسیر هفت کیلومتری باقی‌مانده را با پای پیاده طی کنید و از مسیر روستای تیان به دریاچه بروید. در طول راه، رودخانه تغذیه‌کننده دریاچه گهر را خواهید دید و پس از پنج کیلومتر، دریاچه گهر کوچک و دو کیلومتر آن‌طرف‌تر، دریاچه گهر بزرگ را خواهید دید.2- این مسیر قدری دشوار است و برای کوه نوردان مناسب می باشد، در این مسیر شما باید به‌وسیله راه‌آهن تهران-خرمشهر، در ایستگاه دربند پیاده شوید. پس از روستای زیبای دربند، به روستای تیان بروید و از طریق این روستا راهی دریاچه گهر شوید3- مسیر سوم، مسیر اصلی به سمت دریاچه می باشد، در این مسیر شما به سمت دورود می روید و از آنجا تا محلی که می توانید خودروی خود را پارک کنید چیزی حدود 20 کیلومتر راه است، بعد از پارک خودرو، تقریبا 12/5 کیلومتر را خاکی وجود دارد از ابتدای مسیر تا گردنه پنبه کار، باید یک سربالایی ۴٫۵ کیلومتر را طی کنید و در ادامه، مسیری ۲٫۵ کیلومتری با شیب تند به کف دره را خواهید داشت. ۵٫۵ کیلومتر باقی‌مانده، شیب ملایمی به‌سمت دریاچه دارد تا اینکه در نزدیکی دریاچه به گردنه خدا قوت می‌رسید که آخرین سربالایی است. پیمودن این مسیر مستلزم حدود چهار تا پنج ساعت پیاده‌روی است، البته شما می توانید از بومیان قاطر و یا الاغ کرایه کنید و مسیر را طی کنید، این مسیر از هر نظر امن ترین مسیر می باشد.

تفریحات دریاچه گهر

دریاچه گهر محلی مناسب برای صید ماهی به شمار می آید پس اگر به ماهیگیری علاقه دارید برای رفتن به دریاچه تردید نکنید، یکی دیگر از تفریحات لذت بخش گهر، قایق سواری است که بسیار هیجان انگیز است، اگر به عکاسی علاقه مندید پوشش گیاهی منطقه گهر سوژه خوبی برای عکاسی به شمار می رود و حتی قدم زدن در آن طبیعت بکر نوعی تفریح محسوب می شود. با توجه به قرارگیری دریاچه در منطقه کوهستانی اشترانکوه، اگر به کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی هستید و امکانات لازم را در اختیار دارید، می‌توانید از این فرصت بی‌نظیر نهایت استفاده را ببرید و خاطره خوشی را برای خودتان رقم بزنید؛ هرچند که مسیر منتهی به دریاچه نیز، خود یک کوه‌نوردی جانانه و چند ساعته را می‌طلبد.

بهترین زمان یرای رفتن به دریاچه گهر

می توان گفت که از اردیبهشت ماه تا اواسط شهریور بهترین زمان رفتن به دریاچه گهر است و البته اگر اردیبهشت ماه رهسپار سفر شوید در طول مسیر با دشت پر از لاله های واژگون رو به رو می شوید. برای رفتن به گهر حتما لباس گرم با خود ببرید که شبها هوا سرد می شود.

پوشش گیاهی

بیش از ۶۰۰ گونه گیاهی و حدود ۵۳ گونه درخت و درختچه در منطقه اشترانکوه شناسایی شده که برخی از آن‌ها دارای خواص دارویی و طبی هستند. از پوشش گیاهی این محل می‌توان به زرشک، شیرخشت، گردو، بید، سیب وحشی، دافته، شنگ، ارژن، بادام وحشی، انجیر، گون و... اشاره کرد که درخت‌هایی مثل اورس، ارجن و بید به‌صورت پراکنده در بالا دست دریاچه بزرگ و دریاچه کوچک به چشم می‌خورد.

اقامت

از آنجا که مسیر رسیدن به دریاچه دشوار است و همت بالایی میطلبد اکثر گردشگران ترجیح می دهند شب را بمانند البته هیچ اقامتگاهی در آنجا نیست و طبیعتگردان کنار دریاچه کمپ میزنند. امکان رفت‌وآمد حیواناتی مثل گراز وحشی در اطراف دریاچه وجود دارد که اغلب در لابه‌لای چادر مسافران به‌دنبال غذا می‌گردند. پس ترجیحا هرگونه غذایی را در چادرتان قرار دهید و زباله‌های غذایی را نیز در محلی دورتر بگذارید. برای شستن ظروف و لباس‌، به پایین‌دست دریاچه بروید که برای این منظور در نظر گرفته شده است. به‌دلیل نبود امکانات کافی در اطراف دریاچه و بالا بودن قیمت ها، مواد غذایی  کافی نیز همراه داشته باشید.

نکات ضروری

1- از آنجا که مسیر ماشین رو نیست و مستلزم چند ساعت پیاده روی است کفش مناسب بپوشید.

2- کرم ضد آفتاب فراموش نشود.

3-به دلیل پیاده روی زیاد تا حد امکان سبک سفر کنید اما از بردن وسایل مورد نیاز مانند پاور بانک،کیسه خواب، مواد غذایی و وسایلی که فکر می کنید حتما به آن ها نیاز پیدا می کنید امتناع نورزید.

4- اگر نابلد هستید و یا برای اولین بار می خواهید به دریاچه گهر بروید توصیه میکنم هرگز تنها راهی این دریاچه نشوید زیرا مسیری دشوار و پر مخاطره است. گیلار هر ساله تور دریاچه گهر را برگزار می کند، با گیلار همراه شوید.



1402/06/20 | کد مطلب: 64
تحریریه گیلار

عاشق سفر ، تولید محتوا



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل