تور ترکمن صحرا | پاییز 1402 | قیمت و اطلاعات سفر - گیلار

تور ترکمن صحرا

برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای گیلار به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای یک روزه

تورهای چند روزه

تور ترکمن صحرا

 منطقه‌ای در شمال شرقی ایران است و شهرهای گنبد کاووس، بندر ترکمن، آق‌قلا، مراوه‌تپه، کلاله، سیمین‌شهر، گمش‌تپه، نگین‌شهر، انبار آلوم و داشلی برون شهر فراغی، گلیداغ را در بر می‌گیرد.ترکمن‌صحرا جلگه‌ای رسوبی هموار است که از عقب‌نشینی دریای خزر و تجمع رسوبهای رودهایی نظیر اترک و آق سو به وجود آمده‌است. این جلگه عریض‌ترین بخش جلگه‌های کاسپینی است که شمال استان‌های گلستان و خراسان شمالی را در بر می‌گیرد. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این منطقه از مغرب به دریای کاسپین و از شمال به جمهوری ترکمنستان محدود می‌شود که با طول ۴۰۰ کیلومتر از غرب به شرق گسترده‌است و از مشرق به خراسان و منطقه نیمه‌خشک بجنورد و دره‌گز و از جنوب به کوهپایه‌های جنگلی البرز شمالی محدود است. شیب زمین از جنوب به شمال و از شرق به غرب در امتداد شبکه آبها و رودهایی که به دریای خزر می‌ریزد کاهش می‌یابد. برای آشنایی بیشتر با ترکمن صحرا با گیلار همراه شوید.

 

جاذبه های ترکمن صحرا


استان گلستان در شمال شرق کشور، یکی از بکرترین و زیباترین مقاصد طبیعت گردی ایران است که با بیش از دو هزار جاذبه گردشگری از جمله جنگل‌های دیدنی هیرکانی با درختان هزاران ساله سرخدار و جنگل‌های بلوط، آبشارهای کوچک و بزرگ، چشمه‌سارهای فراوان، تالاب‌ها و گل فشان‌ها سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند.

آبشار کبودوال

که بلندترین آبشار خزه‌ای ایران به شمار می‌آید، یکی از جاهای دیدنی استان گلستان است. این آبشار تماشایی با زیبایی بی‌نظیر خود در دل مسیری جنگلی و کوهستانی قرار گرفته است و بازدید از آن، خاطره سفر شما به این استان را جاودانه خواهد کرد. آبشار کبودوال از بارش آب در هاله‌ای از نورهای سبز درخشان به وجود آمده است؛ نورهایی که بازتابی از تلالو خزه‌های سبز بر سنگ‌های آبشار هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با یکی از جذاب‌ترین عجایب طبیعی استان گلستان آشنا کنیم.

آبشار کبودوال علی آباد کتول در دامنه کوه هارون و در اعماق دره‌ای جنگلی قرار دارد. این آبشار که در هشت کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر علی آباد کتول واقع شده است، حدود ۴۸ کیلومتر با گرگان فاصله دارد. شهر علی آباد کتول، یکی از معتدل‌ترین شهرهای ایران است که به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه پست و کم ارتفاع و همچنین موقعیت جغرافیایی آن در کنار چند تپه، جنگل و دو دهنه کوهستانی، آب و هوایی منحصربه‌فرد و فوق‌العاده دارد. فاصله تهران تا آبشار کبودوال، ۴۶۰ کیلومتر است و برای رسیدن به آن، باید حدود هفت ساعت رانندگی کنید.

آبشار شیر آباد

آبشارها یکی از بهترین مکان‌ها برای سپری کردن روزهای گرم سال و داشتن یک روز مفرح در کنار خانواده و دوستان است آبشار شیرآباد یکی از آبشارهای زیبا و تماشایی استان گلستان و ایران محسوب می‌شود که در ۵۵ کیلومتری شرق گرگان و حدود هفت کیلومتری جنوب شهر خان ببین واقع است.

آبشار شیرآباد مجموعه‌ای از هفت آبشار کوچک و بزرگ است که به نام هفت آبشار شیرآباد نیز شناخته می‌شود. این آبشار جزو میراث طبیعی و ملی ایران و از جاذبه های گردشگری استان گلستان محسوب می‌شود که در سال ۱۳۹۳ به ثبت رسیده است. آبشار شیرآباد که به نام‌های آبشار خان ببین، آبشار آقا خان ببین و هفت آبشار شیرآباد شناخته می‌شود؛ یکی از جاهای دیدنی رامیان استان گلستان است که در میان پارک جنگلی سرسبز و زیبای شیرآباد جای گرفته است. این آبشار زیبا در ۵۵ کیلومتری شرق گرگان و بین شهرهای علی آباد کتول و آزاد شهر و حدود هفت کیلومتر جنوب شهر خان ‌ببین قرار دارد.

مجموعه آبشارهای پلکانی شیرآباد از ۱۲ آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده‌اند که همگی در مسیر رودخانه شیرآباد جای گرفته‌اند. البته این مجموعه به داشتن هفت آبشار معروف است و ازاین‌رو، به آن هفت آبشار شیرآباد نیز گفته می‌شود. نخستین آبشار این مجموعه از انتهای پارک شیرآباد در دو کیلومتری روستای شیرآباد آغاز می‌شود. ارتفاع آبشار اول از سطح دریا ۳۰۸ متر و آبشار هفتم ۳۸۵ متر است.

هر یک از آبشارهای شیرآباد بر اساس ویژگی‌هایی که دارند به نام‌هایی چون عروس، پنهان و دوقلو شناخته می‌شوند. آبشار اول ۲۵ متر و آبشار دوم ۱۲ متر ارتفاع دارد. عمق حوضچه‌های آن‌ها نیز به ۱۰ متر می‌رسد. ارتفاع بلندترین این آبشارها به ۳۵ متر می‌رسد و در پایین آن حوضچه‌هایی با عمق ۴۰ و ۸۰ متر وجود دارد.

 

بندر ترکمن

بندر ترکمن، شهری در غرب استان گلستان است که با مرکز این استان یعنی گرگان، حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر از سمت شمال به گمیش تپه، از سمت غرب به دریای مازندران و خلیج گرگان، از سمت جنوب به شهر کردکوی و ارتفاعات جهان نما و از شرق به شهر گرگان محدود می‌شود.

بندر ترکمن، از منظرگاه تاریخی شهر دارای قدمتی نیست؛ چراکه در سال ۱۳۰۶ در پی سرکوب عشایر توسط پهلوی اول و با اهداف نظامی تأسیس شد. پیش از تاسیس این بندر، بندر گز و دیگر شهرهای اطراف حالت مرکزیت داشتند که با ظهور این بندر دچار رکود شدند. جالب است بدانید این بندر نخستین شهر کشور به حساب می‌آید که توسط مهندسان و معماران ایرانی و بلژیکی مطابق با اصول شهرسازی ساخته شد و نقشه‌ی آن تار عنکبوتی و بسیار منظم است.

طبق سرشماری رسمی سال ۱۳۹۵، جمعیت بندر ترکمن حدود ۵۴,۰۰۰ نفر بوده است که اکثریت مردم یعنی حدود ۷۵ درصد، ترکمن و سنی مذهب هستند؛ ولی اقوام دیگری همچون فارسی‌زبانان سیستانی، ترک‌های آذربایجانی، قزاق‌ها، طبری‌ها (کتولی، استرآبادی و مازندرانی) و… نیز در این شهر در کنار هم زندگی می‌کنند. بندر ترکمن، پایتخت خاویار دنیا است که در کنار پنبه فراوانی که در اطراف آن کشت می‏شود، ارکان اصلی اقتصاد محلی را تشکیل می‌دهند.


خالد نبی

خالد نبی آخرین مبلغ دین مسیح است که در گفتگوی محاوره‌ای ترکمنان، ایشان را «حالت نبی» می‌گویند. حضرت خالد نبی، طبق برخی اسناد، آخرین پیامبر قبل از نبی اکرم (ص) بوده و ۸۴ سال پیش از میلاد رسول اکرم (ص) به دنیا آمده است. البته در برخی منابع فاصله زمانی بین ظهور خالد نبی و ولادت پیامبر اسلام (ص) را در حدود ۴۰ سال دانسته‌اند.

به نقل از کتاب ناسخ التواریخ، خالد بن سنان ۶۱۲۳ سال بعد از به دنیا آمدن آدم و در سال ۵۳۰ میلادی بر تخت نبوت نشسته است. او در سرزمین عدن واقع در یمن می‌زیست و از قبیله «بنی عبس بغیض» بود. خالد نبی در زمره پیامبران تبلیغی بدون کتاب و آخرین مبلغ دین مسیح بوده و رسالتش ایجاب می‌کرد که به‌عنوان مبلغ دینی به همه جا سفر کند و مردم را به پذیرش دین مسیح دعوت کند. در آن زمان در ایران، خسرو انوشیروان دادگر پادشاهی می‌کرد و آیین زرتشت مذهب رسمی اکثر ایرانیان بود.

گفته شده دختر خالد نبی در دوران پیری به خدمت پیامبر اسلام (ص) می‌رسد و در حضور پیامبر ایمان می‌آورد.


راز قبرستان خالد نبی


کمی دورتر از زیارتگاه خالد نبی، روی یکی دیگر از تپه‌های این منطقه، تندیس‌های سنگی متعددی در کنار یکدیگر و به‌طور پراکنده، مانند یک گورستان، از زمین قد برافراشته‌اند. بر اساس مستندات و شواهد، قدمت این گورستان تاریخی به هزاران سال پیش مربوط می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد که تعداد این سنگ‌ها در ابتدا حدود ۶۰۰ عدد بوده است.

با مطالعاتی که در این منطقه صورت گرفته، نظریه‌های متفاوتی برای شکل خاص این سنگ‌ها مطرح است. برخی بر این باورند که تندیس‌های بزرگ نشانگر مردانی هستند که کلاه بر سر و شال بر کمر دارند و همچنین تندیس‌های کوچک به‌شکل زنان هستند. عده‌ای نیز برخی از این سنگ‌ها را به صلیب تشبیه کرده‌اند. در نظریه دیگری این تندیس‌های بزرگ و کوچک به اندام‌های مردان و زنان نسبت داده شده‌اند. با تمامی این اوصاف، تقریبا در یک موضوع همه‌ این نظریه‌ها به اتفاق‌نظر رسیده‌اند و آن بیانگر این است که این تندیس‌های سنگی، حکم سنگ‌مزار قبرها را برای ساکنان این منطقه داشته است.

به هر حال شکل و شمایل این سنگ‌ها و در پی آن نظریه‌های ارائه شده، بر اساس اعتقادات و آیین‌های مخصوص این منطقه در برهه‌ای از تاریخ است که چنین حاصلی را در پی داشته است. تنها موضوعی که اکنون مهم است، جایگاه ویژه این منطقه در بین جاذبه‌های گردشگری شمال ایران است که متاسفانه با بی‌مهری و کم‌لطفی در سالیان اخیر مورد گزند، آسیب و تخریب قرار گرفته است.

چشمه گل رامیان

چشمه گل رامیان که با ‌عنوان دریاچه گل رامیان نیز شناخته می‌شود، از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی استان گلستان است و در جنوب شهرستان رامیان قرار دارد. این چشمه که یکی از تفرجگاه‌های مردم شهرهای دور و نزدیک است، از عمیق‌ترین دریاچه‌های جهان نیز محسوب می‌شود. عمق چشمه گل رامیان را ۸۰ متر تخمین زده‌اند. 
در دامنه کوهی به نام پنهان خانه و در میان جنگلی انبوه از درختان پهن برگ و زربین و زمین‌های کشاورزی، چشمه‌ی شگفت‌انگیز و رویایی چشمه گل رامیان قرار دارد. این چشمه زیبا به‌صورت چاله‌ای بیضی شکل و مانند یک تشت دیده می‌شود و در اثر فرونشست در سطح تشکیلات آهکی شکل گرفته است. گل رامیان یکی از عمیق‌ترین و سردترین چشمه‌های آب جهان به شمار می‌رود که در گذشته ۴۴ متر عمق داشته و اکنون ۸۰ متر عمق آن است.

چشمه گل رامیان در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد طول آن ۹۰ و عرض آن ۸۰ متر به وسعت ۷۲۰ متر مربع است. عمق این دریاچه بین ۴۴ تا ۸۰ متر است و رنگ سبز تیره و چشم‌نوازی دارد که آن را بین چشمه‌های منطقه زبانزد کرده است. این رنگ به‌دلیل عمق زیاد این چشمه است. آب چشمه از کف چشمه تأمین می‌شود و از هیچ جایی آب وارد آن نمی‌شود. یک مجرای خروج آب نیز دارد که سرریز آن به رودخانه قره‌چای رامیان که یکی از شاخه‌های گرگانرود است، وارد می‌شود و شالیزارها و زمین‌های زراعی اطراف را نیز سیراب می‌کند.این چشمه  یکی از عمیق‌ترین چشمه‌های آب سرد جهان محسوب می‌شود. در داخل دریاچه گل رامیان ماهیان مختلفی زندگی می‌کنند. ماهی سفید رودخانه‌ای عمده ماهیان این دریاچه را تشکیل می‌دهد که از حشرات آبزی و نرم‌تنان تغذیه می‌کند. این‌گونه ماهی در این منطقه دارای ارزش صید ورزشی با قلاب است. 

پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان پهن برگ، بلوط و درختچه‌های ولیک است. ذخیره‌گاه جنگلی سرو زربین یا سرو کوهی در نزدیکی گل رامیان واقع است. البته ارتفاعات این محدوده، از جنگل‌های باستانی بسیار با ارزش تشکیل شده است که متأسفانه بیش از یک دهه است که به‌جای آن‌ها، توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع درختان سوزنی برگ کاشته شده است.

متأسفانه با کشیدن یک راه تا لب چشمه و به‌لحاظ آسیب‌پذیر بودن خاک اطراف چشمه، آثار ریزش‌هایی در اطراف چشمه مشاهده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که ریشه برخی درختان بیرون زده است. چشمه گل رامیان در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

 

گیلار همواره تور ترکمن صحرا را برای دوست داران و علاقمندان به خوبی اجرا میکند و لحظات به یادماندنی را برای همسفرانش رقم می زند شما هم اگر به رفتن به این منطقه علاقه دارید با مجموعه گیلار لحظات به یادماندنی را تجربه خواهید کرد.