تور آبشار ترز | پاییز 1402 | قیمت و اطلاعات سفر - گیلار

تور آبشار ترز

برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای گیلار به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای یک روزه

تورهای چند روزه

تور آبشار ترز 

«ترز» نام منطقه ای از جنگلها و مراتع لفور است که در یک منطقه نسبتاً مرتفع و در مناطق بالادست روستای «بورخانی» واقع شده است و به روستاهای «بورخانی» و «نفتچال» و ناحیه جنگلی «خربمرد» کاملا اشراف دارد.از قدیم الایام تنها راه مواصلاتی مردم منطقه لفور به شهر شیرگاه و قائم شهر، مسیر مالرو جنگل ترز بود. شایان ذکر است که در برخی از منابع، از راه مالرو «ترز» بعنوان مسیر زمستانی جاده ابریشم یاد شده است.شکوه و رونق منطقه جنگلی «ترز» به زمانی مربوط می شود که لفور پایتخت مازیار و جنگل «ترز» یک منطقه استراتژیک و دست نیافتنی برای دشمنان او بود. در داخل جنگل پر رمز و راز «ترز» مسیر های زیر زمینی، غارها و تونل های مرموزی وجود دارد که فقط توسط بعضی از دامدارها و افراد قدیمی مشاهده شده است و بجز آنها کسی آدرس دقیق این مکان ها را ندارد. برای آشنایی بیشتر با آبشار ترز با گیلار همراه شوید.

 

 آبشار ترز یکی از آن مناطقی است که به‌دلیل آب و هوا و طبیعت بسیار زیبا و دلنشین، برای تن‌آرامی و دور کردن انرژی‌های منفی از ذهن و روح، به شما پیشنهاد می‌کنیم. این مکان برای تهرانی‌ها نیز می‌تواند مقصد سفری یک روزه باشد. این آبشار در طول سال، گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشد.

آبشار ترز کجاست؟

مجموعه آبشارهای ترز در شهرستان سوادکوه، میان جنگل‌های هیرکانی و در منطقه لفور قرار دارند. سوادکوه شهری بسیار زیبا در استان مازندران و همسایگی استان سمنان است. این منطقه از شرق به ارتفاعات دودانگه و شهر ساری، از غرب به شهرستان بابل، از شمال به شهرستان قائمشهر و از جنوب به شهرستان فیروزکوه می‌رسد.

مجموعه آبشار های ترز تنها بخشی از ۸۴ آبشار سوادکوه شمالی است
جاذبه های گردشگری سوادکوه فراوان هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به جنگل‌های هیرکانی، دریاچه‌های وسیع، چشمه‌های پر‌آب، آبشارها، رودخانه‌ها و دشت‌ها اشاره کرد. این شهر یکی از بهترین مقاصد گردشگری شمال کشور است و هر روز طبیعت‌دوستان زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

شاید باور این موضوع سخت باشد؛ ولی گفته می‌شود که سوادکوه شمالی، ۸۴ آبشار کوتاه و بلند دارد که هرکدام در میان مردم بومی به نام‌های متعددی معروف هستند. شیرگاه در مرکز شهرستان سوادکوه قرار گرفته و زیبایی این منطقه به‌تنهایی زبانزد است. در اطراف شیرگاه، جنگل‌ها و کلبه‌های چوبی قدیمی بسیار زیبا و چشم‌نوازی وجود دارند.

آبشارهای ترز از جاهای دیدنی استان مازندران در منطقه جنگل لفور هستند. جنگل لفور به‌دلیل برخورداری از مناطق مرتفع، آبشارهای فراوانی دارد که مجموعه آبشارهای ترز بخشی از آن‌ها هستند. علاوه بر آبشار، جنگل لفور هم بسیار تماشایی است.

آبشار ترز یکی از این جاذبه‌های شگفت‌انگیز و مقصدهای طبیعت‌گردی و جنگل‌پیمایی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این آبشار در مناطق مرتفع لفور جای گرفته است. برای دسترسی به این آبشار تماشایی، لازم است از میان جنگل‌های هیرکانی و حاشیه رودخانه بابلرود عبور کنید.

در جنگل لفور برای رسیدن به آبشار ترز، باید حدود ۴۰ دقیقه در مسیری مال‌رو با شیبی ملایم پیاده‌روی کنید. پیمودن این راه برای کسانی که عادت به پیاده‌روی سبک روزانه دارند کار راحتی است. مسیر به‌جز در قسمتی که باید از تپه‌ای کوچک بالا و بعد پایین بروید، نسبتا هموار است. البته همین نیاز به پیاده‌روی سبب شده است که آبشار‌های ترز کمتر شناخته شده باشند.

بعد از طی چندین متر در جنگل، به رودخانه بابلرود می‌رسید. آب آبشار‌های ترز به بابلرود می‌ریزد. این رود خود راهنمایی برای رسیدن به آبشار است؛ البته حرکت به سوی آبشار ترز برعکس جریان آب است.

در میان راه، برای رسیدن به آبشار ترز، باید از روی رودخانه بابلرود عبور کنید. انتخاب بر عهده شما است؛ عبور از پل چوبی قدیمی رودخانه که گذشتن از آن نیاز به کمی شجاعت و البته احتیاط دارد یا گذر از بخش کم‌عمق رودخانه.

مسیرهای جنگلی بسیار به هم شباهت دارند و اینجا است که حضور یک فرد راهنما و آشنا به منطقه احساس می‌شود. البته اگر خوب گوش تیز کنید، صدای ریزش شدید آب از آبشار را می‌شنوید که خود راهنمایی برای رسیدن به مقصد است.

در مسیر، معمولا فروشندگان دست‌فروش حضور دارند و محصولات محلی خود را عرضه می‌کنند. خرید از این فروشندگان خالی از لطف و البته ثواب نیست. در کنار رودخانه و حدودا ۲۵۰ متر بعد از پل، یکی از آبشارهای ترز دیده می‌شود که آبشار اصلی نیست و باید به مسیر خود ادامه دهید. بعد از ۱۵ دقیقه پیاده‌روی، آبشار اصلی ترز با ارتفاع حدودا ۲۰ متر خودنمایی می‌کند. این آبشار از نوع دم اسبی است.

اگر در فصل بهار به جنگل‌های لفور سفر کنید، در مسیر بوی پونه و نعنای کوهی را حس خواهید کرد؛ حتما آن‌ها را به‌عنوان سوغات بچینید. علاوه‌ بر‌ این، گوجه سبزهای وحشی، ازگیل، خرمالوی جنگلی و سبزی‌های محلی به‌وفور در لفور یافت می‌شوند.

آبشار ترز آهکی و از نوع دم اسبی است.
تور آبشار ترز در میان درختان فرو می‌ریزد و دیواره‌های آن را خزه‌ها فرا گرفته‌اند. ترز آبشاری آهکی است و در طول سال‌های زیاد، دیواره چند طبقه آهکی پشت آبشار ایجاد شده است. البته به اعتقاد خیلی‌ها همین موضوع سبب شده است که آب ترز، خاصیت درمانی داشته باشد. بستر آبشار به‌دلیل رسوب‌گذاری آهک تشکیل شده است. با شسته شدن بستر آبشار، غار آهکی کوچکی پایین آبشار ایجاد شده است. آبشار ترز از ارتفاعات منطقه سرچشمه می‌گیرد و به بابلرود می‌ریزد.

اگر کفش مناسب به پا دارید، با کمی تجربه کوهنوردی می‌توانید خود را به بالای آبشار برسانید. آن موقع است که از شکوه آبشار، دوباره شگفت‌زده خواهید شد. تماشای سقوط قدرتمند آب به داخل انبوهی از درختان، حال و هوای شما را عوض خواهد کرد.

نکته مثبت یا شاید منفی این منطقه وجود دکل‌های مخابراتی و امکان ارتباط اینترنتی است. این موهبت برای کسانی که دوست دارند همواره دسترسی به اینترنت داشته باشند، بسیار نکته مهمی است.

شنیدن صدای انواع پرندگان، قدم زدن در میان جنگل‌های انبوه و هوای خنک، روح و جان هر انسانی را تازه می‌کند؛ حال اگر به این همه زیبایی صدای آب و آبشار را نیز اضافه کنید، دیگر نمی‌توان از این تجربه شیرین دست کشید. پیاده‌روی، پرنده‌نگری، شنا و چیدن میوه‌ها و گیاهان جنگلی، از جمله لذت‌های این سفر خواهد بود.

مسیر دسترسی به آبشار ترز

آبشار ترز در استان مازندران شهرستان سوادکوه و میان جنگل‌های ترز در منطقه لفور واقع شده است. آبشار ترز در ۲۳۰ کیلومتری تهران قرار دارد. برای گشت‌و‌گذار یک روزه بهتر است صبح خیلی زود سفر خود را آغاز کنید. دسترسی به آبشار ترز از دو مسیر «جاده فیروزکوه» و «جاده هراز» امکان‌پذیر است.

جاده فیروز کوه و هراز دو مسیر اصلی برای سفر به آبشار ترز است
در مسیر اول، پس از گذر از فیروزکوه و پل سفید، خود را به شیرگاه برسانید. بعد از رسیدن به ایستگاه راه‌آهن، باید به‌سمت بابل حرکت کنید تا به خروجی سه راه لفور برید. در این مسیر بعد از حدودا ۱۰ کیلومتر، به ابتدای مسیر پیاده‌روی آبشار ترز می‌رسید.

در مسیر دوم، راه خود را در جاده هراز ادامه دهید تا شهر آمل و بابل را پشت سر بگذارید و به سه‌راهی برسید. تابلوی امامزاده سیدعلی‌کیا، راهنمای یافتن سه‌راهی است. برای رسیدن به جاده فرعی لفور، مسیر دست راست را در پیش بگیرید. پس از حدود ۱۰ کیلومتر، بعد از روستای قرآن نفر و نرسیده به روستای مرزیدره، جنگل و ورودی مسیر پیاده‌روی را می‌یابید.

مسیر جنگل لفور در راستای سد البرز است. از سد البرز تا جاده خاکی آبشار ترز، نزدیک به دوساعت راه است؛ البته برای جلوگیری از سردرگمی، حضور بلدراه ضروری به‌نظر می‌رسد.


پیشینه آبشار ترز

تور آبشار ترز در میان جنگل‌های هیرکانی واقع شده است. جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان میراث طبیعی جهانی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. عمر این جنگل‌ها ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود و عده‌ای معتقد هستند که این جنگل‌ها از عصر دایناسور‌ها باقی مانده‌اند و به‌عنوان اثری ماندگار و زنده از عصر ژوراسیک هستند.

جنگل‌های هیرکانی قدمتی در حدود ۴۰ میلیون سال دارند
از ابتدای جنگل لفور تا رسیدن به آبشار ترز، مسیر مال‌رویی وجود دارد که در زمان قدیم، راه ارتباطی مردم برای رسیدن به شیرگاه و قائمشهر بود. از این راه به‌عنوان مسیر زمستانی جاده ابریشم هم یاد می‌شود. در زمان حکومت مازیار (سلسه کارنوندیان) بر طبرستان، این منطقه بسیار استراتژیک بوده است.

جنگل‌های ترز و منطقه لفور بسیار رمزآلود است. در این جنگل‌ها مسیرهای زیرزمینی، غارها، و تونل‌هایی وجود دارند که تنها افراد قدیمی از آن‌ها مطلع هستند. در داستانی بیان شده است که مازیار، رهبر قیام‌کنندگان علیه اعراب، لفور را به‌دلیل همین ویژگی رمز آلود به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کرده بود. او معتقد بود جنگل ترز، هم‌چون دژی مستحکم از لشکریانش محافظت خواهد کرد.

امکانات موردنیاز برای سفر به آبشار ترز

لازم است بدانید که در مواقع بارندگی مسیر پیاده‌روی جنگل تا آبشار بسیار لغزنده است و به‌طور کلی دسترسی به آبشار بسیار سخت می‌شود؛ بنابراین اگر در روزهای بارانی یا چند روز بعد از باران قصد بازدید از آبشار ترز را دارید، حتما کفش مناسب کوه‌پیمایی یا پیاده‌روی با خود به‌همراه داشته باشید.

همراه داشتن لباس گرم و لباس ضد آب (مثل پانچو) بسیار اهمیت دارد. یادتان باشد آوردن زیرانداز برای افرادی حساس به نشستن روی سنگ و زمین‌های گلی، اهمیت دارد. برای سفر به این منطقه، بهترین وسیله خودرو شخصی است؛ زیرا در مسیر فرعی، به‌ندرت ماشین پیدا می‌شود.

ابزارهای لازم برای قدم زدن در جنگل، مانند کفش کوهنوردی، عصای کوه‌پیمایی، قمقمه و جعبه کمک‌های اولیه را به‌همراه داشته باشید. در آخر کوله‌ای که با خود حمل می‌کنید سبک و مناسب برای بدن شما باشد؛ تا در طول پیاده‌روی چند ساعته کمر شما را اذیت نکند.

 

بهترین زمان سفر به آبشار ترز

برای سفر به آبشارهای ترز، محدودیتی وجود ندارد و این منطقه در هر زمان از سال طرفداران خاص خود را دارد. هر فصلی در این منطقه رنگ و بویی ویژه دارد.

بهار منطقه لفور و حضور در کنار آبشارها، آن‌چنان دوست‌داشتنی است، که بسیاری برای رسیدن اردیبهشت و رفتن به آن لحظه شماری می‌کنند. هوای این منطقه در فصل بهار، دل‌انگیز و معتدل است. در هوای مه‌آلود بهاری، رفتن به کنار آبشار شاید کمی لرزه به تن شما بیندازد؛ ولی بسیار تجربه بی‌نظیری است. در زمان بارش باران و هوای مه‌آلود، حواستان به لیز بودن زمین باشد.

اگر برای آب‌تنی به آبشار ترز سفر می‌کنید، تابستان بهترین زمان است. هوای مطبوع جنگل و آب خنک آبشار شما را به هدف‌تان می‌رسانند. تابستان لفور هم بسیار تماشایی است. درختان سبز ازگیل، انجیلی، راش و ممرز با میوه‌های رسیده و خوشمزه انتظار گردشگران را می‌کشند؛ البته هوای شرجی شمال کشور در تابستان، ممکن است کمی به مزاج مسافران خوش نیاید.

پاییز نیز با رنگ‌های زیبا، برای خود جلوه‌ای خاص در جنگل لفور و آبشارهای ترز دارد. تماشای آبشار در این فصل خالی از لطف نیست. درختان انجیلی که در مسیر رسیدن به آبشار قرار دارند، در فصل پاییز به اوج زیبایی خود رسیده‌اند و تماشای آن‌ها یکی از لذت‌های سفر است. با بارش اولین برف در منطقه، تردد در جنگل و کوه ترز سخت می‌شود و کمتر کسی برای تفریح به آنجا سفر می‌کند.