تور شب یلدا | آذر 1402 | قیمت و اطلاعات سفر - گیلار

تور شب یلدا

برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای گیلار به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای یک روزه

تورهای چند روزه

تور شب یلدا

شب یلدا و یا شب چله یکی از قدیمی ترین جشن های ایران باستان است که در خانواده های ایرانی گرامی داشته می شود. دلیل گرامی داشتن این شب طی شدن بلند ترین شب سال، مصادف با انقلاب زمستانی است و از غروب آفتاب ۳۰ آذر آغاز و تا طلوع آفتاب روز بعد یعنی یک دی ادامه دارد. در این شب معمولا مادر خانواده شامی مفصل آماده می کند و انواع میوه ها و تنقلات به ویژه هندوانه، انار و آجیل را سرو می کنند. اکثرا در این شب به دیدن بزرگان خانواده می روند و آن ها به شاهنامه خوانی و حافظ خوانی و قصه گویی می پردازند البته فال حافظ پای ثابت شب یلداست.

قدمت شب یلدا هفت هزار ساله است و دلیل آن را ظروف های سفالی پیش از تاریخ می دانند که بر روی آن نقوش حیوانی ماه های ایرانی مانند قوچ و عقرب هستند البته این نقوشِ در کتیبه‌ها و یافته‌های باستان‌شناسی کمیاب‌اند. اما باستان‌شناسان معتقدند، می‌شود آیین مربوط به شب یلدا را تا هفت هزار سال قبل، ردیابی کرد. اما به صورت رسمی شب یلدا به ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد،یلدا در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان وارد شده است.

 از جذاب ترین آیین های شب یلدا بخش خوردنی هاست در این شب معمولا مادر خانواده شامی فاخر تدارک میبیند و بعد از آن سفره یلدا را میچینند که شامل آجیل، میوه که انار و هندوانه پای ثابت آن است و تنقلات می باشد. سفره یلدا بسیار متنوع است و وسایلی که بر  روی آن میگذاریم بسیار بستگی به بودجه و سلیقه ی ما دارد و چه خوب است در این شرایط اقتصادی زیاد سخت نگیریم و درگیر تجملاتی که  ضروری نیست نشویم. در این چند سال اخیر که سپری کردن وقت در دنیای مجازی بسیار باب شده است یک شب یلدا را کمتر صرف فضای مجازی کنید و از با هم بودن و در کنار یکدیگر بودن لذت ببرید.

مجموعه بزرگ گیلار برای شب یلدا برنامه های ویژه ایی دارد. تور های کویری شب یلدای گیلار را از دست ندهید. خوردن خوراکی های خوشمزه، شب نشینی دور آتش، شاهنامه خوانی، حافظ خوانی و بازی های دسته جمعی را در برنامه هایمان داریم.