تور مراسم پیر شالیار | پاییز 1402 | قیمت و اطلاعات سفر - گیلار

تور مراسم پیرشالیار

برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای گیلار به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای یک روزه

تورهای چند روزه

تورمراسم پیر شالیار 

هر ساله در نیمه اردیبهشت و نیمه بهمن ماه مراسم پیر شالیار در منطقه اورامان تخت کردستان برگزار می شود این مراسم تاریخی هر  ساله گردشگران و عکاسان زیادی را به منطقه ی اورامانات می کشاند. اکنون با یکدیگر بیشتر با مراسم پیر شالیار آشنا شویم.  با گیلار همراه باشید. 

داستان پیر شالیار

نقل شده است که شاه بخارا دختری ناشنوا به نام شاه بهار خاتون داشته است و هیچ طبیبی توانایی مداوای او را نداشته پادشاه اعلام میکند اگر کسی دخترم را درمان کند، او را به دامادی میپذیرم. در این حین عده ایی به گوش پادشاه می رسانند که فردی بسیار با کرامت به نام پیر شالیار در منطقه اورامانت زندگی میکند که می تواند شاه بهار خاتون را شفا دهد. از این رو عده ایی از اطرافیان شاه همراه دختر ناشنوا راهی اورامانات می شوند. وقتی به نزدیک خانهپیر شالیار می رسند صدای نعره دیوی به گوش می رسد و دیو از تنوره دیو ها به زمین میفتند و کشته می شود. با کشته شدن دیو دختر ناشنوای پادشاه شروع به صحبت کردن میکند شاه نیز به قول خود عمل میکند و دستور ازدواج پیر شالیار را با دخترش میدهد. مراسم و آیین امروز در واقع سالگرد همان عروسی است.

مراسم پیر شالیار

این مراسم در مدت سه روز انجام می شود و در آن به جشن و پایکوبی، راز و نیاز، ذبح دام، آش پختن و تقسیم آن بین مردم می پردازند.

 

اگر تاکنون موفق نشده اید به مراسم پیر شالیار در اورامانات بروید میتوانید دیدن این مراسم را با گیلار تجربه کنید. گیلار هر ساله تور مراسم شالیار را به خوبی اجرا میکند و لحظات به یادماندنی را برای همسفرانش رقم می زند.