تور جشن سده | زمستان 1402 | قیمت و اطلاعات سفر - گیلار

تور جشن سده

برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای گیلار به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای یک روزه

تورهای چند روزه

تور جشن سده

پیشینه جشن سده

 چهل‌ روز پس از جشن شب چله، آبان روز از بهمن ماه در تقویم زرتشتی (برابر با ۱۰ اُمِ بهمن‌ماه) و در چهله‌ی زمستان، جشن سده، به پهلوی “سَت” یا “سده سوزی” برگزار می‌شود که جشنِ پیدایشِ آتش است.برخی داستانِ پیدایشِ سَده را به اردشیر پاپکان، برخی به هوشنگِ پیشدادی و برخی دیگر به گیومرتَ نسبت داده اند. اما آنچه که اهمیت دارد اینست که این جشن را ما ابرانیان، سالها و سالهاست که بر می‌گزاریم.

آداب و رسوم جشن سده

مردم از روزهای قبل مشغولِ حمع آوریِ هیزم برای جشن می شوند و همه را در یکجا می انبارند. در عصر این روز پس ازغروب آفتاب، سه تن از موبدان با جامه‌ سپید به سوی توده‌ای از هیزم خشک که از پیش آماده گردیده می‌روند و گروهی از جوانا که آنان هم جامه‌ی سپید بر تن دارند با هموخ‌های (مشعل‌های) روشن، موبدان را همراهی می‌کنند. موبدان بخشی از اوستا که بیشتر آتش نیایش است را می‌سرایند و موبد بزرگ با آتشدان و جوانان سپید پوش با هموخ‌ها هیزم‌ها را می‌افروزند. سپس، گروه نوازندگان از آغاز تا پایان جشن، آهنگ می‌نوازند و همه با شادی، پیروزی روشن شدنِ آتش سده را جشن می‌گیرند. به همین سادگی!

جشن سده در بعضی از شهر ها اجرا می شود اما باشکوه ترین آن در استان یزد است که هر ساله گردشگران زیادی فقط برای دیدن این مراسم راهی یزد می شوند.

 

گیلار هر ساله تور جشن سده را به خوبی اجرا میکند و خاطرات به یاد ماندنی را برای همسفرانش رقم میزند اگر شما هم میخواهید این مراسم را از نزدیک ببینید می توانید با گیلار همراه شوید