تور تنگه هلت تا آبشار وارک | تابستان 1402 | قیمت و اطلاعات سفر - گیلار

تور تنگه هلت

برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای گیلار به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای یک روزه

تورهای چند روزه

درباره تور تنگه هلت و جاذبه ها

یکی از مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه‌ های گردشگری در روزهای گرم تابستانی  در استان لرستان در شهرستان پل دختر، تنگ هِلت (helt) است که به اشتباه تنگه هَلَت (halat) خوانده می‌شود. این تنگه شگفت‌آور یکی از مقاصد عالی برای گردش و صخره‌نوردی به شمار می‌رود و بهترین مکان‌برای داشتن یک روز مهیج و هیجان‌انگیز است. تنگه هلت حدود چهار کیلومتر طول دارد و در میان صخره‌های بلند جای گرفته است. گیلار مجری مستقیم تور تنگه هلت است که هر ساله افتخار این را دارد که بهمراه همسفران بی نظیر خود خاطره های به یاد ماندنی را رقم بزند.

تنگه هلت یا تنگه هلد یکی از تنگه‌های افسانه‌ای استان لرستان است که در در میان سنگ‌های سترگ و صخره‌های بلند جای گرفته است. از داخل این تنگه رودخانه‌ای جریان دارد که با عبور خود بر عظمت و بزرگی هلت افزوده و سیمایی جادویی به آن بخشیده است.

تنگه هلت در اثر فرسایش آبی به وجود آمده است

تنگه هلت در طی زمان و در اثر فرسایش‌های آبی به وجود آمده است. وجود چشمه‌ها و آب‌های جاری، موجب تغییر شکل لایه‌های رسوبی و آهکی شده و به مرور زمان و در اثر عبور آب، این دره شگفت انگیز به وجود آمده است. باید گفت که تا سال‌های اخیر ورودی تنگه هلت در زیر آب قرار داشت و دسترسی به آن ممکن نبود. در اثر سیلاب‌ها مسیر این تنگه باز و این مکان شگفت‌انگیز هویدا شد.

طول تنگه هلت حدود چهار کیلومتر است و چنانچه با سرعت متوسط حرکت کنید تقریبا ۱٫۵ تا دو ساعت زمان می‌برد تا این دره را بپمایید و همین مدت نیز طول می‌کشد تا این مسیر را برگردید. عمق آب تنگه هلت گاهی تا ۱٫۵ متر نیز می‌رسد.

  • اگر تاکنون به تنگه هلت سفر نکرده‌اید، توصیه می‌شود به‌همراه تورهای معتبر تنگه‌نوردی، راهنمایان مجرب و محلی به این مکان سفر کنید.
  • سفر به تنگه هلت و عبور از آن نیازمند داشتن مهارت‌های شنا و صخره‌نوردی است.
  • وسایل لازم و ضروری برای تنگه‌نوردی و صخره‌نوردی مانند لباس و کفش مناسب به‌همراه داشته باشید.
  • تنگه‌نوردی در هلت سخت و طاقت فرسا است و حدود چهار ساعت زمان می‌برد. در طول مسیر باید از صخره‌ها بالا و پایین بروید و در تنگه شنا کنید.
  • توجه داشته باشید که شیرجه زدن در این تنگه به‌دلیل صخره‌ای بودن کف آن ممنوع و خطرناک است.
  • به‌دلیل وجود تخته سنگ‌های بزرگ، عبور از برخی قسمت‌های تنگه هلت سخت خواهد بود؛ در برخی قسمت‌ها صخره‌ها چنان به هم نزدیک هستند که به‌سختی می‌توان از میان دو صخره عبور کرد.

 

آبشار وارک

آبشار وارک در جنوب شرق خرم‌آباد و در غرب گردنه نوژیان در روستای وارک قرار دارد. این آبشار از نوع آبشارهای دوقلو یا دو طبقه محسوب می‌شود که فاصله طبقات آن ۱۵ کیلومتر است. ارتفاع آبشار وارک، ۵۷ متر است. این ارتفاع، شامل آبشار اصلی و پلکانی وارک می‌شود. در آبشارهای دیگر آن، آب با ارتفاع هفت و ۱۵ متر به سوی زمین جاری می‌شود. آنچه آبشار وارک را از دیگر آبشارها متمایز می‌کند، عرض زیاد تاج آن است که به بیشتر از ۵۰ متر می‌رسد.

آبشار وارک از آبشارهای دوقلوی لرستان است و ارتفاع آبشار اصلی آن به ۵۷ متر می‌رسد

آبشار وارک در روستای وارک قرار دارد و نام خود را از نام این روستا گرفته است. روستای زیبای وارک که خود از جاهای دیدنی استان لرستان محسوب می‌شود، در اقلیم گرمسیری استان قرار دارد و هوای آن نسبتا گرم است. مردم روستای وارک به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول هستند، برخی از مردم این روستا به گویش لری و بعضی دیگر به فارسی محلی صحبت می‌کنند.

آبشار وارک، در فصول مختلف سال، گاهی پرآب‌ و گاهی کم‌آب‌تر می‌شود؛ اما هرگز تا به امروز خشک نشده است. زمانی که آب آبشار حجم و سرعت بیشتری دارد، رنگ آب سفیدتر و زیبایی آن دوچندان می‌شود. مواقعی که آب کم است، حجم آن تغییر می‌کند و در طبقه اول آبشار، ارتفاع آب، به هفت متر با عرض ۱۲ متر و در طبقه دوم، ارتفاع آن به پنج متر با عرض پنج‌و‌نیم متر می‌رسد. 

مسیر دسترسی به آبشار وارک

گردشگران از دو مسیر برای دسترسی به آبشار وارک استفاده می‌کنند:

مسیر اول از طریق روستای وارک است. روستای وارک در ۴۸ کیلومتری جنوب شرق خرم‌آباد قرار دارد. بعد از رسیدن به روستا، لوازم سفر خود را بردارید و مسیر را از بین درختان بلوط، پیاده بروید تا به آبشار وارک برسید.

مسیر دوم از طریق جاده کمربندی خرم‌آباد است. آبشار وارک با پلیس‌راه خرم‌آباد ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به این آبشار زیبا، ۱۴ کیلومتر در جاده کمربندی به طرف جنوب، رانندگی کنید تا به سه‌راهی برسید. سپس، از تابلوهای راهنما برای تشخیص ادامه مسیر، استفاده کنید. راهی که به‌سمت راست است، به آبشار وارک ختم می‌شود. پیمودن مسیر آبشار از سه راهی به بعد تا جنگل، با ماشین امکان‌پذیر است. بعد از آن باید از میان جنگل پنج کیلومتر را پیاده بروید، در راه جنگل، صدای آبشار راه را به شما نشان می‌دهد. وقتی به نزدیکی آبشار رسیدید، چشم‌انداز زیبای آبشار از لا‌به‌لای درختان بلند مشخص می‌شود.

بهترین زمان بازدید از آبشار وارک و تنگه هلت

تماشای آبشار وارک در پرآب‌ترین و سرسبزترین حالت خود، زیباترین چشم‌انداز را به نمایش می‌گذارد. هرچه رودخانه پرآب‌تر باشد، آبشار نیز زیباتر است. آبشار وارک در فصل بهار پرآب‌ترین حالت را دارد و چشم‌انداز ریزش آب آن بسیار باشکوه است. بهترین زمان سفر به آبشار وارک، از اردیبهشت تا مهر ماه است. آبشار وارک نیز مانند دیگر آبشارها از آب شدن برف‌ها در ارتفاعات، تغذیه می‌کند و آبی تمیز و بسیار خنک دارد. وجود آب خنک آبشار و طبیعت زیبای آن، تجربه بهتر و لذت‌بخش‌تری را در فصل بهار نصیب گردشگران می‌کند.