تور کویر مرنجاب| پاییز 1402 | قیمت و اطلاعات سفر - گیلار

تور کویر مرنجاب

برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای گیلار به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای یک روزه

تورهای چند روزه

تور کویر مرنجاب

کویر مرنجاب،  یکی از شناخته شده ترین و پرطرفدارترین کویر های ایران برای علاقه مندان به کویر به شمار می آید و  در میان کویرنوردان از محبوبیت بالایی برخوردار است. این کویر جذاب از جاهای دیدنی آران و بیدگلمی باشد، نام مرنجاب از کاروانسرا و قناتی تاریخی در این منطقه که متعلق به دوران صفویه می باشد گرفته شده است . 

تفریحات کویر مرنجاب

علاقه مندان به کویر میتوانند علاوه بر پیاده روی بر روی شن ها از تفریحات دیگری مانند سافاری، شتر سواری، موتور چهار چرخ، رصد ستارگان در شب و شب گردی در کویر لذت ببرند.

جاذبه های مرنجاب

از شناخته شده ترین دیدنی های این کویر زیبا و جذاب می توان به دریاچه نمک که در بیشتر ایام سال پوشیده از نمک است، جزیره سرگردان، ریگ بلند، کاروانسرای مرنجاب، چاه دست کند، کوه کلنگ، کوه یخاب و چاه هندوانه و قلعه کرشاهی اشاره کرد.

 

کاروانسرای مرنجاب

شاه عباس صفوی در راستای سلسله کاروانسراسازی‌هایی که در مسیرهای اصلی و پر رفت‌وآمد می‌ساخت، دستور ساخت کاروانسرای مرنجاب را بر روی تپه‌ای، کنار چشمه و قنات آب شیرین و جنوب دریاچه‌ی نمک صادر کرد. بنابراین خضر نهاوندی، که در آن زمان حاکم کاشان بود، همت کرد و کاروانسرای آجری مرنجاب را برپا کرد. کاروانسرا هم نقش استراحتگاه را داشت و هم نقش پاسداری از راه پر رفت‌وآمدی که اصفهان پایتخت را به مشهد وصل می‌کرد.

 

دریاچه نمک

دریاچه‌ نمک آران و بیدگل از عظیم‌ترین معادن سطحی کشور محسوب می‌شود. کلرید سدیم، سولفات سدیم، کلرید منیزیم و سولفات منیزیم از مواد و ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ این دریاچه هستند. یکی از مهم‌ترین مواد معدنی دریاچه، نمک منیزیم است. منیزیم جزو فراوان‌ترین عنصر در قشر خارجی زمین به حساب می‌آید که اغلب به‌صورت محلول در آب دریاها یا به‌صورت سنگ معدن منیزیم کلرید یافت می‌شود. در حالی که میزان منیزیم استحصالی در آب دریاها به حدود دو یا سه درصد می‌رسد، در دریاچه نمک آران و بیدگل این میزان معادل ۳۵ تا ۵۰ برابر منیزیم آب دریاها می‌شود. علاوه بر این، میزان نمک این دریاچه نیز قابل‌مقایسه با دریاها نیست و از هر ۱۰۰ کیلوگرم نمک، ۱۰ تا ۱۴ کیلوگرم منیزیم به‌دست می‌آید.بیشتر نمک خوراکی و صنعتی کشور، از دریاچه‌ آران تأمین می‌شود.

 

بهترین زمان سفر به مرنجاب

بهترین زمان سفر یه مناطق کویری همانطور که می دانید نیمه دوم سال است البته در فصل زمستان به خصوص در شب باید لباس گرم استفاده کنید چون هوا به شدت سرد می شود.

 

پوشش گیاهی و جانوری 

قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه های شنی و ریگزار است و از نظر پوشش گیاهی شامل گیاهانی نظیر گز، تاغ، قیچ، دم گاوی، ارته، اسکنبیل و حیواناتی نظیر گرگ، شغال، روباه، آفتاب پرست انواع مار، مارمولک، عقرب، تیهو، عقاب و شاهین اشاره کرد.