تور تپه های مریخی تا تونل نمکی | پاییز 1402 | قیمت و اطلاعات سفر - گیلار

تور تپه های مریخی تا تونل نمکی

برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای گیلار به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای یک روزه

تورهای چند روزه

تور تپه های مریخی تا تونل نمکی

حد فاصل شهرهای ایوانکی و گرمسار و جایی در نزدیکی روستای گردشگری «پاده» یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی کویر سمنان را شاهد خواهید بود؛ تپه‌هایی به رنگ‌های قهوه‌ای، زرد، سرخ و نارنجی که منظره اقلیم نیمه بیابانی را صورت جذابی بخشیده است؛ تصویری که اغلب از سیاره مریخ ثبت و پخش می‌شود و از این‌رو، نمونه‌های مشابه آن را روی زمین به همین نام می‌شناسند.

تپه‌های مریخی گرمسار در منطقه‌ای آرام و بکر حدود ۲۰ کیلومتری غرب این شهر و در ارتفاع ۸۴۰ متری از سطح دریا قرار دارند. شاید در نگاه اول، جذابیت باشکوه و چشم‌انداز وسیع و رنگین این منطقه به‌صورت تمام و کمال خود را نشان ندهد. باید از تپه‌ها بالا بروید و تنها پس از صعود است که منظره‌ای رنگین و خیره‌کننده از تپه‌های مریخی پیش رویتان قرار خواهد گرفت.

بهترین زمان بازدید از تپه‌های مریخی

چنانچه از نام گرمسار بر می‌آید، این شهر از آب وهوای گرم و خشکی برخوردار است؛ ازاین‌رو، سفر به آن در روزهای گرم سال توصیه نمی‌شود. بهترین زمان سفر به این منطقه گردشگری و تپه‌های مریخی گرمسار را نیمه اول بهار و نیز فصل پاییز معرفی می‌کنند. سفر به این منطقه در فصل زمستان، با توجه به سرد و خشک بودن هوای منطقه، توصیه نمی‌شود.

روستای پاده و نواحی اطراف آن به‌ویژه در ماه‌های فروردین و اردیبهشت، هوای خنک و مطبوعی دارد و چون دیگر نواحی کویری کشور با فرا رسیدن فصل گرما، از تعداد مسافران آن کاسته می‌شود. از این جهت، بسیاری از افراد پاییز یا زمستان را فصل سفر‌های کویری می‌دانند. تنها باید به یاد داشته باشید که در زمان سفر، حتما لباس گرم و کاپشن بادگیر را همراه خود ببرید.

غار نمکی گرمسار

گرمسار که از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به آرادان و از جنوب به کویر مرکزی محدود می‌شود. تنوع و گوناگونی جاذبه‌های طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی گرمسار بسیار جالب توجه است. از تپه‌های مریخی گرفته تا تونل نمکی که این روزها به خصوص در فصل سرما گردشگران بسیاری را برای بازدید به این منطقه می‌کشاند. منطقه‌‌ی گرمسار که میزبان بزرگ‌ترین معادن و تونل‌های نمک در منطقه‌ی خاورمیانه است، در حال حاضر ۴۰ تونل نمک را در خود جای داده است و سهم عمده‌ای از  استخراج نمک در کشورمان، در این منطقه صورت می‌گیرد. در بسیاری از کشورهای دنیا چون ایتالیا، آلمان، لهستان با ایجاد تسهیلات ویژه از تاثیرات مثبت نمک با عناوین انرژی درمانی یا نمک درمانی بهره می‌برند و اقدام به ساخت اتاقک‌ها و غارهای مصنوعی می‌کنند و به این شکل در رونق گردشگری و توریسم درمانی فعالیت می‌کنند. ایران نیز با دارا بودن معادن نمک فراوان می‌تواند از این جاذبه‌ی طبیعی شگفت‌انگیز برای گسترش گردشگری در فصول سرما استفاده کند. تونل نمکی گرمسار یکی از معدن‌های خارق‌العاده نمک در ایران است که تورهای طبیعت‌گردی بسیاری برای بازدید از آن برگزار می‌شود.

تعداد زیادی گنبد نمکی در نواحی مختلف ایران وجود دارد که به صورت منابع منفرد و مجزا قرار دارند و باعث تخریب منابع طبیعی می‌شوند. نقاط عمده تجمع گنبدهای نمکی در بندر عباس، جنوب کازرون، شمال کرمان، شمال یزد و جنوب سمنان است. مطالعات زمین شناسی و کیفیت منابع آب منطقه حبله‌رود گرمسار در محدوده عروس ایران و شاهزاده حسین انجام شده است که گسترش گنبدهای نمکی در این منطقه را مورد بررسی قرار داده است.

حدود ده سال است که از معادن این شهرستان نمک استخراج می‌شود. یکی از این معادن به شکل کوه است و نحوه استخراج نمک از آن باعث شکل‌گیری غاری دستکن شده است. معمولا برای ساختن تونل در جاده‌ها از یک قالب خاص الگو برداری می‌شود، قالبی که استحکام، دوام و امنیت تونل را تضمین کند اما برای حفر دهانه و شکل‌گیری این غارنمکی تنها فاصله ارتفاع از سطح و عرض در نظر گرفته شده است، بدین معنی که به طور تقریبی ارتفاع دو برابر عرض و به شکل مستطیل است.

 

کوهپیمایی در این تپه‌ها حدود سه تا چهار ساعت به طول می‌انجامد و در انتهای این مسیر ماجراجویانه به معدن یا غار نمکی خواهید رسید که از زیباترین پدیده‌های نمکی طبیعت کویری سمنان محسوب می‌شود.