تور غار کتله خور |اطلاعات کامل سفر | پاییز 1402 - گیلار

تور غار کتله خور

برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای گیلار به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای یک روزه

تورهای چند روزه

تور غار کتله خور

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌ های گردشگری استان زنجان غاری آهکی و زیبا به نام کتله خور است. این غار که یکی از اعجاب‌آورترین غارهای جهان نیز محسوب می‌شود در شهرستان خدابنده قرار دارد. اگر اهل غارنوردی یا از دوستداران و علاقه‌مندان به دیدن غار هستید؛ پیشنهاد می‌‎دهیم در سفرتان به زنجان از این غار تماشایی دیدن کنید.

در زمان ایلخانان ایران یکی از پهناورترین قلمروها در دنیا محسوب شده و تبریز هم مهم‌ترین شهر ایران به‌شمار می‌رفت. پس با سفر به این شهر و بازدید از آثار تاریخی آن می‌توان از نزدیک شاهد قسمت مهمی از تاریخ ایران بوده و در عین حال از طبیعت بی‌نظیر و مناظر فوق‌العاده تبریز هم لذت برد.

غار کتله خور یکی از زیباترین غارهای آهکی جهان است و از نظر قدمت، وسعت، تعداد طبقات و تنوع در تشکیل قندیل‌ها، از غارهای منحصربه‌فرد دنیا محسوب می‌شود. این غار قبل از سال ۱۳۰۰ کشف و ۳۰ سال بعد توسط سید اسدالله جمالی به ثبت رسید. مهم‌ترین و گسترده‌ترین بازدید از کتله خور که باعث شد بیشتر شناخته شود، به سال ۱۳۶۵ برمی‌گردد که تیمی متشکل از غارنوردان زبده، غار را کنکاش و نادیده‌های بسیاری را کشف کردند.

کتله خور به‌لحاظ وسعت و تنوع قندیل‌ها یکی از غارهای منحصربه‌فرد جهان است

البته هنوز این غار مسیر‌های کشف نشده بسیاری دارد و انتهایی برای آن یافت نشده است. تا کنون حدود  ۳۰ کیلومتر از غار کتله خور شناسایی و نقشه‌برداری ۲۲ کیلومتر از این محدوده انجام شده، ولی فقط یک مسیر ۱,۲۰۰ متری، آن هم در طبقه اول غار برای بازدید گردشگران مهیا شده است.

چرا این غار کتله خور نام دارد؟

در بعضی از مناطق غربی ایران، به کوه‌های کم ارتفاع کتله می‌گویند و احتمالا وجه تسمیه غار نیز همین باشد که در یکی از این کوه‌ها قرار گرفته است و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و به‌جای «کتله خورشید» به آن «کتله خور» گویند. مردمان محلی به این غار «کتل کوتول» می‌گویند.