تور ماسوله | پاییز 1402 | قیمت و اطلاعات سفر - گیلار

تور ماسوله

برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای گیلار به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای یک روزه

تورهای چند روزه

دانستنی های ماسوله

نمایی پلکانی، کوه های بلند، جنگل های سرسبز و زیبا،آبشار های خروشان، بالکن های تزیین شده با گل های شمعدانی زیبا از ویژگی های ماسوله است که چشم هر بیننده ایی را به خود جذب میکند، هر کس یک بار ماسوله را ببیند دوست دارد بار ها و بارها به آنحا سفر کند.ماسوله در ۳۰ مرداد سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به‌عنوان میراث فرهنگی و طبیعی و اولین شهر تاریخی زنده کشور به‌صورت یک مجموعه کامل به ثبت رسید. در این سال ها، خوشبختانه به خوبی از این مکان تاریخی و زیبا نگه داری شده است. برای شناخت بیشتر ماسوله  با گیلار همراه باشید.

شهر ماسوله در شصت کیلومتری شهر رشت و در جنوب غربی استان گیلان قرار دارد، ماسوله با شهر فومن تنها ۳۵ کیلومتر و با شهر ماکلوان، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.این شهر از سمت شمال به شهرستان ماسال، از سمت جنوب به طارم علیا در استان زنجان، از سمت شرق به جلگه شهر فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال در استان اردبیل می‌رسد.ماسوله شهری قدیمی است که با وجود  خانه های زیبا، کوه ها و رود های خروشان در دنیایی مه آلود بیشتر شبیه یک بوم نقاشی است، ماسوله یکی از معدود شهر های دنیاست که هیچ وسیله ی نقلیه ایی در آن نیست، ساختار شهر با آن کوچه های باریک و پلکانی اجازه ورود وسیله نقلیه را به داخل  شهر نمی دهد. در ماسوله صبح با صدای خروس بیدار می شوید و بوی مطبوع نان محلی هوش ازسرتان میبرد، حتی الامکان یک شب را در ماسوله بمانید که زیبایی های آن را بیشتر ببینید و فرصت قدم زدن صبحگاه در هوای مه آلود را تجربه کنید. 

معماری بی نظیر ماسوله

دانستنی های ماسوله، معماری ماسوله متعلق به دوران زندیه است. ماسوله به دلیل آب و هوا، شیب زمین و دفاع راحت در برابر غارتگران و متجاوزان به صورت زتجیروار ساخته شده است، مصالح استفاده شده، چوب، سنگ، و خشت است. اکثر خاته های شهر دو طبقه هستند،دالان، سیاهچال، انبار، پله‌های بلندی که ارتباط طبقه‌ همکف و طبقه دوم را میسر می‌کنند، پشن (توالت)، چغم (اتاق نسبتا بزرگ برای پذیرایی از مهمان)، نشیمن‌گاه دائمی ساکنان خانه که اتاق کوچکتری نسبت به هال است، «سومه» (مقر زمستانی خانواده) و تالار که ایوان کوچکی را شامل می‌شود، از جمله بخش‌های اصلی یک خانه در ماسوله هستند.

هر خانه در این شهر از دو قسمت تشکیل شده است، قسمت زمستانی، قسمت تابستانی. قسمت زمستانی که خود محلی ها به آن سومه میگویند اتاقکی کوچک در عقب خانه است که چندان نور گیر نیست، در وسط قسمت های زمستانی یک کو ره برای آشپزی و گرما تعبیه شده است.قسمت تابستان‌نشین یا «اتاق پیشخوان»، دارای پنجره‌های ارسی چوبی مزین به شیشه‌های زیبا و رنگارنگ و چند طاقچه جانبی برای ظروف و وسایل است. از این بخش خانه تنها در فصل تابستان استفاده می‌شود. در برخی از خانه‌های ماسوله، علاوه بر قسمت تابستان‌نشین، اتاقکی روی بام ساخته شده است که در زبان محلی به آن، «برج» می‌گویند. بام خانه‌های ماسوله متمایل به کوه ساخته می‌شوند.

بهترین زمان برای رفتن به ماسوله

اگر بگویم ماسوله در همه ی فصل ها زیبا و شگفت انگیز است و زیبایی آن انسان را به وجد می آورد اغراق نکرده ام اما در فصل بهار و پاییز بسیار رویایی تر است.

 

مجموعه گیلار همواره تور ماسوله را برای دوست داران به خوبی اجرا میکند و لحظات به یاد ماندنی را برای همسفرانش به یادگار می گذارد شما هم میتوانید با ما همراه باشید.